අපි විනෝද චාරිකාවක් යමු

family-trip

නිවාඩු කාලයේ විනෝද සංචාරයන් වෙනුවෙන් පවුල් පිටින් එක්රැස් වෙන යුගයක් බවට අද දවස පත්ව තිබෙනවා. කාලය මොනතරම් අඩු වුනත්,දෙසැම්බර් නිවාඩුවේදී අම්මා තාත්තා තමන්ගේ රාජකාරියෙන් මදකට හෝ මිදිලා දරුවන් විතරක් නොවෙයි , තමන්ගේ සහලේ නෑදෑයින් ඒ කියන්නේ නැන්දා, මාමා, ලොකු අම්මා , පුංචිඅම්මලා සමග විනෝද චාරිකාවන් සඳහා යොමු වෙනවා. තමන්ගේ කාලය සහ මුදල් වැය කරමින් ඔවුන් මේ වගේ තැනට එකඟතාවයක් ඇති කරගන්නේ ඇත්තටම දරුවන් සන්තෝෂ කිරීම වෙනුවෙන් බව රහසක් නොවේ. එහෙමනම් දරුවන්ට සතුට ගෙනන විනෝද චාරිකාවක් ඇත්තටම සංවිධානය විය යුත්තේ කොහොමද….?

විනෝද චාරිකාවක් සංවිධානය කරන විට ඒ වෙනුවෙන් යා යුතු තැන් තීරණය කිරීම දරුවන්ට පවරන්න. අපි මේ වතාවේ යන්න කොහේද….? ගැන ස්ථාන තීරණයට දරුවන්ට නිදහස ලබා දෙන්න. එවිට තමන්ද මේ චාරිකාවේ වැදගත් කෙනෙක්ය යන අභිමානය දරුවාගේ සිතට නැගෙනු ඇත.

ස්ථාන තීරණය වෙනුවෙන් දරුවාට තනි අයිතිය ලබා දීමට නොහැකි විට  පවුලේ උදවිය විසින් හඳුනා ගත් ස්ථාන කිහිපයක් පවසා ඒ අතරින් දරුවන්ගේ කැමැත්ත අනුව එක් ස්ථානයක් තෝරා ගැනීමට අයිතිය ලබා දෙන්න. මේ වෙනුවෙන් පවුලේ බොහෝ දෙනෙක් සම්බන්ධ වෙනවා නම් ඒ සියළු දෙනාගේම අදහස් විමසා තීන්දු තීරණ ගැනීමට දරුවාට නිදහස ලබා දෙන්න.

චාරිකාව  ආරම්භ කිරීමට පෙරාතුව අදාල ස්ථානයන්හි වැදගත්කම ගැන තොරතුරු ගවේශනයද ඉතාම වැදගත්ය. උදාහරණයක් ලෙසින් ඔබේ චාරිකාව අනුරාධපුරයේ නම් ස්ථානීය තොරතුරු පිළිබඳ මූලික වැටහීමක් ඇතුව ගමනට සූදානම් විය යුතුයි. යන්නන් වාලේ යෑමේ කිසිදු ප්‍රතිඵලයක් නැත .ඒ නිසා සමාධි ප්‍රතිමාව, අටමස්ථානය වැනි වැදගත් ස්ථාන පිළිබඳව තොරතුරු දරුවන්ට ලබා දී ගමනට පෙරාතුව මෙම ස්ථාන ගැන දරුවාට අවබෝධයක් ලබා දීම ඉතා වැදගත්ය. එවිට එම ස්ථාන නරඹන විට ඒවායේ වටිනාකම ගැන අවබෝධය තව දුරටත් ඔවුන්ගේ මනසේ තැන්පත් වෙනු ඇත.

දරුවාටත් තොරතුරු සොයන්න උපදෙස් ලබා දෙන්න. ඔබ සොයන තොරතුරුවලට අතිරේකව පාසල් පෙළ පොත්, ළමා පත්තර වගේම අන්තර්ජාලය ඔස්සේ චාරිකාවේ ස්ථාන ගැන තොරතුරු සෙවීමට උපදෙස් ලබා දෙන්න. එයින් තොරතුරුසෙවීමේ හැකියාව පෝෂණය වෙන අතරම මෙම චාරිකාවෙන් ලබන අත්දැකීම් ඉතා සමීපව උපයා ගත හැකිවෙනවා.

ගමනට පෙරාතුව මාර්ග සිතියමක් ගොඩ නගන්න. එහිදි කාලය ඉතා ප්‍රයෝජනවත් වෙන අන්දමින් යොදා ගත හැකි පරිද්දෙන් යන එන ගමන් මගේ තිබෙන ස්ථානයන්ද සම්බන්ධ කර ගන්න. එක් එක් ස්ථානයන්හි ගෙවන කාලය තීරණය කරන්න. දරුවන්ට වඩාත් වැදගත් වෙන ස්ථානයන් වෙනුවෙන් වැඩි කාලයක් ලබා දෙන්න. මේ අවස්ථාවන්ට සම්බන්ධ වෙන විට දරුවාට ක්ෂෙත්‍ර පොතක් ලබා දෙන්න. එක් එක් සථානයන්හිදී ඔහු ලබා ගත් දැණුම සටහන් කර ගැනීමට මෙම ක්ෂෙත්‍ර පොත වැදගත් වේ. නරඹන්නන් වාලේ නරඹනවාට වඩා වඩාත් ඵලදායී ලෙසින් දැනුම උපයන පරිදි මෙම ස්ථාන නැරඹීමට ඒ නිසා නොදැනම අවස්ථාවක් ලැබෙනු ඇත.

තවත් වැදගත් කරුණක් ඔබ මතක තබා ගන්න. ඓතිහාසික ස්ථාන නරඹන විට ඒවායේ ගරුත්වය වගේම සුරක්ෂිතතාවයට හානි නොවන සේ හැසිරිය යුතු අන්දම අවධාරනය කරන්න. වතාවක් සීගිරියේ කැටපත් පවුරේ සටහන් තැබීමට ගිය තරුණියක් අවසානයේදී සඳහන් කළේ ඒ ගැන තමා නොදන්නා බවයි. ඔබේ දරුවන්ටද මෙම තොරතුර සාධාරණ වේ. වරදක් කොට එය නොදැන සිටියේය යන්න සමාවට කරුණක් නොවේ. ඊටත් වඩා වැදගත් වන්නේ තමා ජීවත්වෙන පරිසරය ගැන වැටහීමක් ලබා ගැනීමයි. මේ නිසා සීගිරිය ආදි ස්ථානයන් නරඹන විට හැසිරිය යුතු අන්දමත්, වීඩියෝ ඡායාරූප කිරීමට අවසර නොමැති ස්ථානයන්හිදී ඒ ගැන සැලකිලිමත් වීමටත් වගේම ඇවිඳින , හිදගන්නා ස්ථානපිළිබඳව පවා දැණුවත් බව දරුවන්ට ලබා දෙන්න. දරුවන් බොහෝ දේ ගැන දැන මේ දෙය වැරුද්දක්….යන වචනයට වඩා චාරිකාවන්හි යෙදෙමින් ලබන අත්දැකීම් අනුව බව මතක තබා ගන්න.

ගමනට පෙරාතුව ආහාරපාන, නවාතැන් ආදිය ගැනත් සැලකිලිමත් වෙන්න. හැකි තරම් ආහාරපාන ඔබ විසින්ම සකසා ගැනීමට හැකි නම් ඉතා වැදගත්ය.අඩුම වශයෙන් ගෑස් උඳුනක්වත් ගමනේදී රැගෙන යෑම ඉතා වැදගත් වේ. විශේෂයෙන් පානීය ජලය යන එන තෙක්ම නිවසෙන් පිළියෙළ කර ගත හැක. අතරමගදී ආහාර විෂ වීම නිසා ඇති වෙන රෝගාබාධයන් ගමනනේ සම්පූර්ණ අරමුණ නොදැනම අඩාල කරනු ඇත මේ නිසා නිවසේ සකස් කර ගෙන කල් තබා ගත හැකි ආහාර වට්ටෝරුවක් පවුලේ උදවිය හා දරුවන් සමග සාකච්ඡා කර ගෙන සකසා ගන්න. නවාතැන් ගැනීමේදී පවා පූර්ව සැලසුමක් අවශ්‍යය. නවාතැන්පොලේ කාමර, වැසිකිළි පහසුකම් ආදිය අවධානය යොමු කළ යුතු කරුණු කාරණාවන් අතර වේ. නිසි පරිදි වැසිකිළි පහසුකම් නොමැත්තේ නම් එයින් ඇති වෙන අපහසුතාවය ගැන අමුතුවෙන් කිව යුතු නැත මේ නිසා නවාතැන්පොලවල් ගැන පූර්ව අවබෝධයත් ඉතාම වැදගත් වේ.

ගමනට අවශ්‍ය ඇඳුම් පැලඳුම් කල් තබා පිළියෙළ කරන්න. ගමනට, සැන්දෑවට, දියනෑමට ආදි ලෙසින් වර්ග කරගන්න. එසේ නොමැතිව දිය නෑමට ගොස් නැවත ඒ වෙනුවෙන් ඇඳුම් මිළට ගැනීමට වෙළඳපොලට ගොඩ වදින තත්වය නිසා අනවශ්‍ය ආර්ථික ප්‍රශ්න ඇති වෙන බවත් සිත තබා ගන්න.

ගමනේදී ඇති වෙන අනතුරුවලින්ද ආරක්ෂාව සලසා ගැනීම මේ සියල්ලන්ටම වඩා වැදගත් වේ. නෑවත් වතුර මල යට හිඳ නල වතුර කියන්නා සේ….අද බොහෝ දෙනාගේ චාරිකාවන්හි විශේෂිතම අවස්ථාව වන්නේ දිය නෑමයි. එහෙත් පිහිණුම් තටාකය පවා මිනිසුන්ගේ ජීවිත ගොදුරු කර ගන්නා අවදාමක් තිබියදී දරුවන් දිය නෑමට යන විට ඉතාම ප්‍රවේසමෙන් ඒ ගැන කටයුතු කරන්න. දිය නෑමට අනුමත ස්ථාන පමණක් තෝරා ගන්න. දරුවන් ආසන්නයේම සිටින්න. ඇතැම් ස්ථානයන්හි ජීවිතආරක්ෂක  භට පිරිස් යොදාවා ඇත. එවන් තැන්හිදී අවදානම් කලාප ගැන පැමිණෙන පිරිස් දැණුවත් වෙනු ඇත.

චාරිකාව අවසානයේ දරුවාට එම තොරතුරු අලලා කුඩා පොත් පිංචක් සකස් කිරීමට උපදෙස් ලබා දෙන්න. එම පොතෙන් චාරිකාවෙන් දරුවා ලබා ගත් දැණුම සහ විනෝදය පිළිබඳව බොහෝ දේ ඔබට දැනගත හැක. දෙමව්පියන් විසින් ඔබේ එකම ප්‍රාර්ථනය දරරුවාගේ දැණුම විනෝදය සහ යහපත් ගුණාංගයන්ය. චාරිකාවක් වෙතින් දැනුම, විනෝදය වගේම සමගිය බෙදා හදාගැනීම ගුණාංගයයන්ද ගොඩ නැගෙනු ඇත. ඔහු විසින් සකස් කරන ලද කුඩා පොතේ මේ ගැන නොදැනම සටහන් වෙනු ඇත. එය කියවන මව්පියන්ට තමා දරුවාට ලබා දෙන ලද අවස්ථාවෙන් කොතරම් ඔවුන් ප්‍රයෝජනයක් ලබා ගත්තේද යන්න තේරුම් ගත හැකිය.

හිතට එන අදහසක් පත්තරයකින් පළ වුනාම ලැබෙන සතුට දන්නේ ඒ අත්දැකීම ලබන කෙනෙක් පමනයි. මේ නිසාම දන්නා කාලයේ පටන්ම ලියන්න ලැබෙන හැම මොහොතකම යමක් ලිව්වා. ඒවා පළ වුනා.දැනට මහවැලි ජාතික අධ්‍යාපන විද්‍යා පීඨයේ පුස්තකාලයාධිපතිනිය ලෙස සේවය කරන අතර ලේඛනය අමතක කරන්නේ නැහැ.කැළනිය විශ්ව විද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍රපති උපාධිය සහ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ කලා උපාධිය වෙනුවෙන් කිසිම අපහසුතාවයක් ඇති නොවුනේද ලිවීමේ කලාවට පිං සිදු වෙන්නයි.නිවස , රැකියාව සහ පවුල සමග වූ ගණුදෙණුව ලිවීමේ කලාවට හරස් නොවන සේ පවත්වා ගෙන යන අතර මගේ ජීවිතයට ලේඛනයත් නොදැනම බද්ධව තිබෙනවා විය හැකියි.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here