දරුවන් සමග චිත්තවේග සමබරව පවත්වාගෙන පවුලක් තුළ කටයුතු කරන්නේ කෙසේද..?

චිත්තවේගයක් යනුවෙන් අප හදුන්වන්නේ බාහිර හෝ අපේ හිතේ සැනින් ඇති වෙන මානසික ක්‍රියාවලියක්. ඒත් හැම දෙනාටම පොදු මේ මානසික තත්වයේදී විශේෂයෙන් මව්පියන් විදිහට ඔබ කටයුතු කරන්නේ කොහොමද…? 

ඔබ දරුවන් සමග මේ චිත්තවේග සමබරව පවත්වාගෙන පවුලක් තුළ කටයුතු කරන්නේ කෙසේද..? 

අනේ මට නම් තරහ යන්නේ නැහැ..කවුරුන් හෝ එසේ කියනවා නම් ඒ තරම් සාධාරණ නැහැ. අපි හැම දෙනාටම තරහ, සහ ආවේග ඇති වෙනවා. නමුත් එක් එක් අයගේ මෙම ආවේග පාලනය කිරීමේ හැකියාව වෙනස්. දෙමව්පියන් විදිහට ඔබ පවුල තුළ විශේෂයෙන් දරුවන් සමග කටයුතු කරද්දී ඔබේ චිත්තවේග පාලනය කර ගන්නේ කොහොමද…?

චිත්තවේග සමබරතාවයෙන් කටයුතු කරන්න පුලුවනිද…?

චිත්තවේග සමබරතාවය අපි මේ විදිහට හදුන්වමු. චිත්තවේගයක් ඇති වූ විට ඒ ගැන බුද්ධිමත්ව සලකා බලා යහපත්ව ප්‍රතිචාර දක්වමින් ඔබේ හැසිරීම හොදින් පවත්වා ගැනීමට ඔබට පුලුවනිද…? සමහර විට මේ ගැන ඔබත් නොදන්නවා ඇති.අපි මෙහෙම කිව්වොත්

හිතට ආවේගයක් ඇති වුනාම ඔබ කටයුතු කරන්නේ කොහොමද…?

  • කෑ ගහන්න පුලුවනි.
  • හඩන්න
  • පහරදීම
  • බඩු මුට්ටු පොළවේ ගහන්න

එහෙමනම් ඉහතින් ඇති කුමක් හෝ අවස්ථාවක් ඔබේ ජීවිතයේදී සිදු වී නැත්ද..? ඒ ගැන ඔබ දන්නවා ඇති.

දරුවෙක් වැරදි වැඩක් කරද්දී ඔබ මහත් සේ ගෝරනාඩු දෙමින් කෑ ගසන්න පුලුවනි. එය සමහර විට බැනීමක්..දොස් නැගීමක් වෙන්න පුලුවනි. මේ වේලාවේදී ඔබ පාවිච්චි කරන වචන ගැනත් හිතුවොත් ඒවා ඉතා දරුනු වෙන්නත් පුලුවනි.

දරුවන්ට ආමන්ත්‍රනය කරන වචන

ඔබට චිත්තවේගයක් ඇති වුනාම දරුවන්ට ඉතා දරුණු විදිහට වචනයෙන් පහර දෙන දෙමව්පියන් නැත්තේම නැහැ. නමුත් ඔවුන් දරුවන්ට ආදරේ නැතුවා නොවෙයි.එකම හේතුව හිතේ ඇති වුන චිත්තවේග පාලනය කර ගැනීමට දෙමව්පියන්ටත් හැකියාවක් නැහැ. ඒ නිසා දරුවාගේ ආත්මයටම පහර වැදෙන විදිහට කාලකණ්නියා..හිතුවක්කාරයා..මෝඩයා…වැනි විශේෂණයන්ගෙන් ඔබටත් නොදැනීම දරුවා ආමන්ත්‍රණය වෙන්න පුලුවනි. 

දරුවන්ට ආමන්ත්‍රණය කරන ආකාරය

ඔබේ චිත්තවේග දරුවන් මතින් පිටකිරීම ඉතාම පහසුයිනේ..ඒ නිසා දරුවෙකුගේ වරදට ඔබ ඉතාම තර්ජනාත්මකව ආමන්ත්‍රණය කරන්න පුලුවනි.ඒ වගේම අතීතය..වර්තමානය පාදක කර ගෙන දරුවන්ගේ අනාගතය ගැනත් සමහර විට ඔබ අනාවැකි කියන්න ඉඩ තියෙනවා.

මං දන්නවා කවදාවත් ඔයාට නම් ජීවිතයක් නැහැ. පාරේ හිඟා කන්න තමයි වෙන්නේ..කොච්චර වියදම් කළත් ගඟට ඉනි කපනවා වගේ..මෙතැනින් ප්‍රදර්ශනය වෙන්නේ දෙමව්පියන්ගේ චිත්තවේග වුනත් එයින් මානසිකට පීඩාවට පත් වෙන්නේ ඔබේම දරුවා බැව් නොදන්නවා වෙන්නත් පුලුවනි.

තවත් අයට සංසන්දනය කිරීම

අද සමාජයේ තියෙන්නේ පුදුමාකාර තරගයක්.මේ තරගයේදී දරුවන්ද කොටස්කාරයන් බවට නොදැනීම පත් වෙනවා. ඒ නිසා දෙමව්පියන් තමන්ගේ සමාජ තරාතිරමට දරුවන්ගෙන් ආලෝකය ලබා ගැනීමට සූදානම්. ඒ නිසා නිතරම දරුවන්ගේ ජයග්‍රහණ වෙනුවෙන් දෙමව්පියන්ගේ මහත් වූ වෙහෙසක් දරනවා. ඒ නිසාම දරුවන්ගේ යම් යම් අසාර්ථකවීම් පරාජයන් ඉදිරියේදී මුලින්ම චිත්තපිඩාවට පත් වෙන්නේ දෙමව්පියන්. ඒ නිසාම දෙමව්පියන්ට තමන්ගේ චිත්තවේග පාලනය කර ගැනීමට  හැකියාවක් නැහැ.

ඔවුන්ටත් නොදැනීම දරුවන්ට දොස් නගන්න පටන් ගන්නවා. මේ දොස් නැගීමේදී තවත් දරුවන් සමග සිදු කරන සංසන්දනය ඉතාම බරපතල විදිහට ඔබේ දරුවාට බලපානවා.

බලන්න අල්ලපු ගෙදර ගිම්හානි.. ගෙදර වැඩත් කර ගෙන, නංගිලා මල්ලිලාත් බලාගෙන ඒ සේරමත් එක්ක විභාගෙත් හොදටම පාස්..ඔයාලාට මොනවද පුලුවනි. ඒ වගේ දරුවෙක් අපට හිටියා නම් කොච්චර වාසනාවක්ද..හැම ළමයෙකුටම මොකක් හරි හැකියාවක් තිබෙනවා. ඔයාට මොනවද හරියට කරන්න පුලුවන්..? මේ අන්දමින් දොස් නැගීම සිදු වෙන්නේ ඔබටත් නොදැනීම ඔබේ චිත්තවේග මුදා හැරීමක්.

හැඬීම

අපි හිතන්නේ හඩන්නේ දරුවන් විතරයි කියලද..? නැහැ. දෙමව්පියන්ද හඬා වැටෙනවා. ඇතැමුන් හදවතින් හඬා වැටෙද්දී තවත් අය කඳුළු පිටකරමින් හඬා වැටෙනවා. ඔබේ හිතේ තිබෙන චිත්තවේග පාලනයට ඇති අපහසුතාවය නිසා මේ අන්දමින් හඬා වැටීම් සිදු වෙනවා. සැබැවින්ම කදුළු පිට කරමින් චිත්තවේග මුදා හැරීම චිත්තවේග හිතේ දරාගෙන දුක් විදිනවාට වඩා යහපත්. මේ නිදසා දරුවන්ගේ, සැමියාගේ කරදර ඉදිරියේ ඔබ හඬනවා කියන්නේ ඔබේ චිත්තවේග පිටකරන තවත් එක් ආකරයක්..

පහරදීම..

ඔබ දරුවන්ට පහර දෙන සෑම අවස්තාවක්ම ඔවුන්ගේ වරද නිවරැදි කිරීමට වඩා ඔබේ චිත්තවේග මුදා හැරීමට අවස්ථාවක් කර ගෙන ඇති. විටෙක දරුවාට දඬුවම් නොකළ යුතු දෙයට පවා ඔබ පහර දෙන්න ඇති. 

නිවසේ බඩු මුට්ටු පොළවේ ගැසීම

සිතට ඇති වෙන ආවේග ඉදිරියේ ඔබ නිවසේ බඩු මුට්ටු පොළවේ ගසන්න ඇති. දරුවාගේ පොත් පත්, සෙල්ලම් බඩු විසි කරන්න හෝ ඉරා දමන්න ඇති. චිත්තවේග ඉදිරියේ මේ අන්දමින් සිදු වුනත් ටික මොහොතකින් සිදු වී තිබෙන විනාශය ගැන ඔබ පසුතැවිලි වේවි.

එක් මවක් තම දියණිය සමග ඇති වුන කේන්තියට නිවසේ පිගන් කෝප්ප පොළවේ ගැසුවා. දියනිය කිසිවකුත් කතා නොකර සිට මෙහෙම කිව්වා..දැන් ඉතින් ඔය බිඳපු පිඟන් කෝප්ප වලට ඔයාම අලුත් ඒවා ගේන්න වෙයි..සැබැවින්ම එයිනුත් අලාබය සිදු වුනේ තමන්ටම බව අම්මාට ඒත්තු ගියේ එවිටයි.

ආවේග ඇති වුනොත් කාටවත් හානියක් නොවන විදිහට පාලනය කර ගන්නේ කොහොමද..?

ආවේග ඇති වුනාම ඒවා පිට කිරීමටයයි කියා අනවශ්‍ය ගැටළු ඇති කර ගැනීමට වඩා සාර්ථක වූත්, කිසිවෙකුටත් හානිකර නොවූත් පියවර කීපයක් තිබෙනවා..

  • අවස්ථාව මග හරින්න. යම් ගැටුමක් සිදු වෙන විට එතැනම රැදී තව තවත් බහින් බස් වෙනවාට වඩා එතැනින් වෙනස් වී වෙනත් කටයුත්තකට යොමු වෙන්න.
  • කඩදාසියක් අරගෙන එය කැබැලි කරන්න
  • 1 සිට 10 ට ගනින්න.
  • වතුර වීදුරුවක් ගෙන එය සෙමින් පානය කරන්න
  • ගීතයක් අසන්න
  • ජංගම දුරකථනයෙන් ක්‍රිඩාවක් හෝ නිතර වෙන්න.

චිත්තවේග පාලනය අපට අපහසු බව ඇත්ත. නමුත් ස්ථාවරයේ රැඳී ප්‍රශ්නය තව තවත් දිගු ගැස්සීම වෙනුවට කෙසේ හෝ ඔබේ ආවේග පාලනය කර ගැනීමට උත්සාහ කරන්න

 

හිතට එන අදහසක් පත්තරයකින් පළ වුනාම ලැබෙන සතුට දන්නේ ඒ අත්දැකීම ලබන කෙනෙක් පමනයි. මේ නිසාම දන්නා කාලයේ පටන්ම ලියන්න ලැබෙන හැම මොහොතකම යමක් ලිව්වා. ඒවා පළ වුනා.දැනට මහවැලි ජාතික අධ්‍යාපන විද්‍යා පීඨයේ පුස්තකාලයාධිපතිනිය ලෙස සේවය කරන අතර ලේඛනය අමතක කරන්නේ නැහැ.කැළනිය විශ්ව විද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍රපති උපාධිය සහ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ කලා උපාධිය වෙනුවෙන් කිසිම අපහසුතාවයක් ඇති නොවුනේද ලිවීමේ කලාවට පිං සිදු වෙන්නයි.නිවස , රැකියාව සහ පවුල සමග වූ ගණුදෙණුව ලිවීමේ කලාවට හරස් නොවන සේ පවත්වා ගෙන යන අතර මගේ ජීවිතයට ලේඛනයත් නොදැනම බද්ධව තිබෙනවා විය හැකියි.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here