මානසික සෞඛ්‍ය වෙනුවෙන් දරුවාට ප්‍රතිශක්තිකරණය අවශ්‍යයි.

දරුවෙකුගේ ශාරිරික සෞඛ්‍ය ගැන දෙමව්පියන් දක්වන උනන්දුව නම් ඉතාම ඉහළයි. හැම දෙමව්පියෙකුගේම එකම ප්‍රාර්ථනය තමන්ගේ දරුවා නිරෝගිව ජීවත්වෙන සෞඛ්‍ය සම්පන්න පුද්ගලයෙකු බවට පත් කිරීමයි. ඔවුන්ගේ ඒ ප්‍රාර්ථනාවට අපිත් ආශිර්වාද කරමු. 

ඉතින් ඒ වගේම ඔබේ පුංචි පැටියා මානසිකවත් නිරෝගී දරුවෙකු ලෙසින් ආනාතගතයට බාර දෙන්න ඔබ අනිවාර්යෙන්ම කැමැතියි. නමුත් ශාරිරිකව දරුවාගේ නිරෝගිබව ඔබට පැහැදිලිව දකින්න ලැබුනත් මානසිකව ඔවුන්ගේ නිරෝගිබව ගැන නම් තහවුරු කර ගැනීම පහසු නැහැ.ඒ නිසා දෙමව්පියන් ලෙස දරුවා බාලකාලයේ පටන්ම මානසිකව නිරෝගිවීමට අවශ්‍ය ප්‍රතිශක්තිකරනයත් ලබා දීම වැදගත්. එහමනම් දරුවාගේ මානසික සෞඛ්‍ය වෙනුවෙන් ලබා දිය යුතු ප්‍රතිශක්තිකරණය ගැනත් දැන ගන්න. ඒවා අමුතුවෙන් ලබා දීම අවශ්‍ය නැහැ. එදිනෙදා ජීවිතයේ ඔබ සමග කාලය ගෙවන දරුවාට නොමිලයේම නිවසේදී ලබා දෙන්න පුලුවනි.

සෙල්ලමට ඉඩ දෙන්න..

දරුවන්ට සෙල්ලම වෙනුවෙන් බාල කාලයේදී පටන්ම අවසරය ලබා දීම ඉතාම වැදගත්. බාල කාලයේ සෙල්ලම තරම් මිහිරි අත්දැකීමක් ජීවිතයට තවත් නැහැ. බොහෝ අය වැඩිහිටියන්බවට පත් වුනාමත් ”මට දෙන්න මගෙ පුංචි කාලේ …” යැයි ළමා කාලයේ අත්දැකීම් සිහිපත් කරන්නේ බොහොම සතුටු සිතකින්. ඒ නිසා ඔබේ දරුවාගේ සෙල්ලම් වයස වෙනුවෙන් තහංචි පනවන්න එපා. ක්‍රිඩාවක නිරත වෙන විට රුවාගේ මොළයට යහපත් ලෙසින් ඔක්සිජන් සැපයීම නිසා සෙසු ඉන්ද්‍රියටන්ගේ සෛල වෙතත් ඔක්සිජන් ලැබීම නිසා දරුවා උද්‍යෝගිමත්ව කටයුතු කිරීම නිසා සියලු කටයුතුවලදී බෙහෙවින්ම ක්‍රියාකාරී චරිතයක් බවට පත් වෙනු ඇත.

සෞන්දර්යාත්මක පැත්තටත් ඉඩ දෙන්න..

දරුවෙකු නිසි කාලයේදී අධයාපනය ලැබිය යුතු බව ඇත්ත. ඒත් දරුවා සර්ව සම්පූර්ණ ලෙසින් හැඩ ගැසීමට නම් ජීවිතයේ සෞන්දර්යාත්මක දෙයකින් රස වින්දනයක් ලැබීමටත් ඉඩ දීම වැදගත්. ගීතයක් අසන්න..කවියක් කතාන්දර පොතක් කියවන්න..එහෙම නැත්නම් රංගනයක යෙදෙන්න ලබා දෙන අවසරය නිසා ඔවුන්ගේ ජීවිතයේ වින්දනාත්මක අත්දැකීම් නිසාම ජීවිතය දෙස සුන්දරත්වයෙන් දකින්න සිතන්න ඇති වෙන පෙළඹවීම නිසාම දරුවා මානසිකවත් නිරෝගි දරුවෙකු ලෙසින් නොදැනීම නිර්මානය වේ.

විනෝදාංශයක් අවශ්‍යයි.

පුංචි දරුවන්ටත් කුමන හෝ විනෝදාංශයක් තිබීම ඉතා වැදගත්. එය අම්මා ,තාත්තාට අවශ්‍ය ලෙසින් නොව දරුවාගේ කැමැත්ත අනුව ගොඩ නගා ගැනීමට ඉඩ දෙන්න. අතීතයේදී සෑම දරුවෙකුට ජීවිතයේ කුමන හෝ විනෝදාංහයක් බාල කාලයේ පටන්ම ගොඩ නැගී තිබුනා. බොහෝ විට ඒවා මල් වැවීම, මුද්දර එකතු කිරීම වැනි බොහොම අහිංසක සහ සරල විනෝදාංශ බවට පත්ව තිබුණා. නමුත් අද යුගයේ වෙනස නිසා සෑම දෙයක්ම ඩිජිටල් ලෝකයට අනුගතව ඇති නිසා දරුවාගේ විනෝදාංශත් විටෙක ඒ අනුව නිර්මානය වෙන්නත් ඉඩ තිබෙනවා. මේ තාක්සණය විනෝදාංශයක් ලෙසින් භාවිතා කිරීමත් වරදක් නැහැ. එතැන ඇති වරද වන්නේ දරුවා අනවශ්‍ය ලෙසින් විද්‍යුත් තාක්ෂනයට ඇබ්බැහි වීම නිසා ඒ වෙනුවෙන් දෙමව්පියන්ගේ අවධානය දැක්වීම වැදගත් අද ඇතැම් දරුවන් මෙවැනි විද්‍යුත් සන්නිවේදන  තාක්ෂනය සමග ගොඩ නගා ගත් විනෝදාංශ සමග දක්ෂ වෙබ් පිටු නිර්මාන ශිල්පින්, බවටත් පත්ව සිටිනවා. විනෝදාංශයක් සමග කාලය  ගෙවන දරුවාගේ ජීවිතය එකාකාකර රටාවෙන් දුරස් වීම අනාගතයේදී මානසික සුවතාවයෙන් යුක්ත දරුවෙකු නිර්මානය වීමට වඩාත් හොද පසුබිමක් ගොඩ නැගෙනු ඇත.

සරල ජීවන රටාව

සරල ජීවන රටාව ඕනෑම පුද්ගලයෙකුටම හැඩ ගසා ගැනීම පහසුයි. එවිට මානසිකව කිසිදු හැලහැප්පීමක් ඇති වෙන්නේ නැහැ. අනවශ්‍ය අන්දමින් තරගය, අනුකරනය නිසා අවසානයේදී මානසිකව ඇති වෙන පීඩනය අපේ ජීවිතයම අඩපණ කිරීමට හේතු වෙනවා. ඒ නිසා බාල කාලයේ පටන්ම දරුවන්ට ලද පමනින් සතුටු වීම, තමාගේ ශක්තින් ගැන තෘප්තිමත් වීම, අනුන්ගේ සැප සම්පත් ඉදිරියේ පසුතැවිලි නොවන ජීවන රටාවක් වෙනුවෙන් පුරුදු කරන්න.සරල ජීවිතය සැබැවින්ම සිතට සැහැල්ලුවක්. අනවශ්‍ය අන්දමින් චිත්ත පීඩාවන්ගෙන් පසුතැවිලි වීමට අවශ්‍ය නැහැ.නොලද දෙය පසුතැවෙනවාට වඩා තමා සතු දේ ගැන සතුටින් සිටින රටාව හුරු කරන්න.එය දරුවාගේ මානසික සෞඛ්‍ය වෙනුවෙන් ගැලපෙන හොඳම ප්‍රතිශක්තියයි.

කාලයෙන් ප්‍රයෝජන ගන්න..

කාලය තරම් වටිනා සම්පතක් තවත් නැත. කාලය කළමනාකාරණය කර නොගත් විට ජීවිතයේ ගුනාත්මක බව නොදැනීම පිරිහෙන තැනට පත් වේ. උදාහරණයක් ලෙස කිව්වොත් ඉගෙණුම ලබන කාලයේදී අදාල කාලරාමුව දරුවා මනා සේ ගලපා ගත යුතුය. අද කළ යුතු දෙය හෙටට කල් දමන සිරිත බාල කාලයේ පටන්ම දරුවාගේ ජීවිතයෙන් දුරස් කරන්න. පංතියේ පැවරුමක් ලෙස කවි දෙකක් පාඩම් කර ගෙන එන ලෙස දැන්වූ විට එය අදම පාඩම් කර ගෙන අවසාන වීමේ හුරුව ගොඩ නගන්න. අද පාඩම් නොකළ විට හෙට තවත් කවි දෙකක් පාඩම් කිරීමට දුන්නොත් දරුවා කවි හතරක් පාඩම් කිරීම වෙහෙසකර කාර්යක් ලෙසින් දකිනු ඇත. නමුත් එදා කවි දෙක පාඩම් කර ගත්තා නම් අද දරුවාට ඇත්තේ තවත් කවි දෙකක් පමනි.ඒ නිසා කාලය කළමනාකරණය කර ගනිමින් කයුතු කරන රටාව දරුවාට බාල කාලයේ පටන්ම හුරු කරන්න. එය මානසික සෞඛ්‍ය වෙනුවෙන් හොඳම ප්‍රතිශක්තියයි.

උපදේශනය…

දරුවන්ගේ හිතටත් පුංචි පුංචි මානසික ගැටුම් ඇති වෙන අවස්ථාවන් තිබෙනවා. එවැනි අවස්ථාවන්හිදී දරුවාට දොස් නගමින් පීඩනයක් වෙනවා වෙනුවට ඒ ප්‍රශ්නය ගැන කතා කරන්න. පංතියේ මිතුරෙකු අමනාප වුනත් එය දරුවාගේ වයසේ හැටියට චිත්ත පීඩාවක් වෙන්න පුලුවනි.ප්‍රියයන්ගෙන් දුරස් වීම අපට මෙන්ම දරුවාටත් මානසික පීඩාවක් වෙන නිසා පුංචි ප්‍රශ්නයක් වුනත් දරුවා තනි  සිතින් විඳවනවාට වඩා දෙමව්පියන් සමග සාකච්චා කර ගෙන සිත නිදහස් කර ගැනීමට නම් දෙමව්පියන් ලෙස ඔබ ක්‍රියාකාරී සවන්දෙන්නෙකු වීම ඉතාම වැදගත්.

භාවනා කිරීම…

දරුවන්ගේ මානසිකත්වය යහපත් ලෙසින් පවත්වා ගැනීමට බාවනාව තරම් ප්‍රතිශක්තියක් තවත් නැත.භාවනාව නිසා ඇති වෙන මානසික සන්සුන්බව නිසා දරුවාට එදිනෙදා ජීවිතයේ කටයුතු මෙන්ම අධයාපනයේදීත් සිහිය පිහිටුවා ගෙන කටයුතු කිරීමේ හැකියාව ගොඩ නැගෙනු  ඇත.ඒ නිසා බාලකාලයේ පටන්ම දිනකට විනාඩි කීපයකින් හෝ භාවනා කිරීමේ පුරුද්ද ගොඩ නැගීමත් මානසික ලෙසින් නිරෝගි දරුවෙකු වෙනුවෙන් භාවනාව දරුවාට සාර්ථක ප්‍රතිශක්තිකරණයක් ගොඩ නගනු ඇත.

දැන් ඔබට මොකද හිතෙන්නේ…ඔබ භෞතිකව කොතරම් සැප සම්පත් ලබා දුන්නත් අනාගත ජීවිතය වෙනුවෙන් මුහුණ දෙන මානසික නිරෝගිතාවයෙන් යුක්ත වීම ඉතාම වැදගත්. ඒ නිසා අද දවසේ දරුවාගේ මානසික සුවතාවය වෙනුවෙන් අවශ්‍ය ප්‍රතිශක්තිකරණය  ලබා දීමේ මෙහෙවර තුළ විශාලතම දායකත්වය හිමි වන්නේ දෙමව්පියන් වෙන ඔබටයි. 

 

 

හිතට එන අදහසක් පත්තරයකින් පළ වුනාම ලැබෙන සතුට දන්නේ ඒ අත්දැකීම ලබන කෙනෙක් පමනයි. මේ නිසාම දන්නා කාලයේ පටන්ම ලියන්න ලැබෙන හැම මොහොතකම යමක් ලිව්වා. ඒවා පළ වුනා.දැනට මහවැලි ජාතික අධ්‍යාපන විද්‍යා පීඨයේ පුස්තකාලයාධිපතිනිය ලෙස සේවය කරන අතර ලේඛනය අමතක කරන්නේ නැහැ.කැළනිය විශ්ව විද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍රපති උපාධිය සහ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ කලා උපාධිය වෙනුවෙන් කිසිම අපහසුතාවයක් ඇති නොවුනේද ලිවීමේ කලාවට පිං සිදු වෙන්නයි.නිවස , රැකියාව සහ පවුල සමග වූ ගණුදෙණුව ලිවීමේ කලාවට හරස් නොවන සේ පවත්වා ගෙන යන අතර මගේ ජීවිතයට ලේඛනයත් නොදැනම බද්ධව තිබෙනවා විය හැකියි.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here