දරුවන්ට සෙල්ලම් කරන්න දෙන්න

children-are-playing

නිවාඩු දවසේ ටිකක් හෙමින් සීරුවේ නිවස අතුගාමින් සිටි සිරිනි දැක්කේ පුතු සෙල්ලම් ආකෘතියක් ගොඩ නගන්නට දරණ උත්සාහයක්.

පුතේ ඔය රතු කැටය අනිත් පැත්තට තියන්න…..ඒත් පුතු එය වගකටවත් ගත්තේ නැහැ. කියන දේ අහල අනිත් අතට තියන්න….සිරිනි නැවතත් කිව්වා. පුතු එකසැනින්ම ආකෘතිය පෙරලා දැම්මා…පෙනේද මුරණ්ඩුකම…සිරිනි දරුවාගේ කණ තදින් මිරිකුවා. පුතු හඬාගෙන අප්පච්චි සොයා ගෙන ගියා.

නොමනාප සිතින් කොස්සත් අරගෙන යන සිරිනි නැවතුනේ දෝනි වෙත….මොකද මෙයා මෙතැන සෙල්ලම් බඩු වනා ගෙන අස්කරල අර පැත්තට ගියා විතරයි. සිරිනි ගේ වචන ටිකක් සැරෙන් පිටවුනා.

ෂ්….කෑගහන්න එපා…මම ලෙඩෙක් බලනවා. දෝනි කිව්වා. පාට පාට වතුර බෝතල්..පවුඩර් කුඩු…හැම තැනම

සිරිනි…. සුදත්  කතා කලා..

සිරිනි දරුවන්ට සෙල්ලම් කරන්න දෙන්න…

අප්පච්චිට අමාරැවක් නැහැ…මගේ ඉළ ඇට ඇදෙනකම් ගෙවල් අස් කරන්න…ඔයාගේ හුරතලය තමයි සේරටම මුල.

ඒක ඇත්ත….ඒත් දරුවන්ගේ සෙල්ලම් ලෝකයට බාධා කරන්න එපා. පුංචි කාලය කියන්නේ බොහොම සුලු කාලයක්. මේ කාලයේ දරුවන් ගෙවන ජීවිතයෙන් ලොකු පන්නරයක් අනාගතයට ලබා ගන්නවා. සුදත් බොහොම කරුණාවෙක් කිව්වා.

දරුවන්ගේ සෙල්ලම් ලෝකයට නීති රීති තහංචි පැනවුනත් බාල කාලයේදී ස්වාධීනව සෙල්ලම් කිරීම නිසා අනාගතයට විශාල බලපෑමක් ලැබෙන බවකේම්බ්‍රිජ් විශ්ව විද්‍යාලයේ පර්යේෂක ඩේවිඩ් වයිට්බ්‍රෙඩ් සඳහන් කරනවා.දරුවන්ගේ ලෝකය බොහොම සුන්දරයි.ඔවුන්ගේ හිතේ ඇති වෙන නිර්මානශීලිත්වයට මව්පියන්ගේ බලපෑම් ඇති වුනොත් ඒ නිර්මානශීලිත්වය උපන්ගෙයිම වැලලෙන බව ඔහු සඳහන් කරනවා.

දරුවන් සෙල්ලම් කරන විට එම සෙල්ලම ඔවුන්ට කර ගෙන යෑමට ඉඩ දිය යුතුයි. හාල් මිටක් අරගෙන සෙල්ලම් කළාට පොඩි දෝනිට බනින්න එපා කියන කියමන සම්පූර්ණයෙන්ම ඇත්තක්. දරුවන්ට සෙල්ලමට ඉඩ වගේම අවශ්‍ය උපාංගත් අවශ්‍යයි. එදා දරුවන් බොහෝ දේ පරිසරයෙන්ම ලබා ගත්තා. ඔවුන්ට පොල්පිති වලින් තනා ගත් ගොනුන් සිටියා. රෙදි බෝනික්කන් , පැපොල් බට නලා වැනි සෙල්ලම් බඩු තිබුනා. ඒත් අද දරුවන්ට මේ කිසිවක් නැහැ. එදා දරුවන් සෙල්ලම් උපකරණ පිළියෙළ කර ගත් නිසා ඔවුන්ගේ කුසලතාවයන් නොදැනම වර්ධනය වුණා.

එදා මව්පියන්ට මනෝවිද්‍යාව ගැන කිසිම සංකල්පයක් තිබුනේ නැහැ. ඒත් ඔවුන් දරුවන්ගේ සෙල්ලම වෙනුවෙන් ලොකු වටිනාකමක් ලබා දුන්නා.දරුවා අද ගොඩ නගා ගන්නා පෞරෂය අනාගතයේ සමාජගත පුද්ගලයෙකු වීමට වඩාත් සමීප බලපෑමක් කරනවා.අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් නිර්මානශීලිත්වය අවශ්‍ය අතර මෙම නිර්මානශීලි අදහස් සමග ගොඩ නැගෙන තර්ක බුද්ධිය දරුවාගේ අධ්‍යාපනයට වඩාත් සමීප බලපෑමක් ඇති කරනවා.

අද දරුවෙක් වැලි සෙල්ලම් බතක් හැදුවොත්, සෙල්ලම් කඩයක් දැම්මොත් අම්මලා දකින්නේ මහ අපරාධයක් විදහට. අද හැම නිවසක්ම බොහොම පිළිවෙලයි. පිරිසිදුයි. ඒ නිසා ගෙබිම ගැන බොහොම උනන්දුවක් දක්වන නිසා දරුවාගේ සෙල්ලම වෙනුවෙන් තහංචි පනවනවා නොවෙයි, නොදැනම පැනවෙනවා. ඒත් කෝම්පිට්ටුවක් හදන විට දරුවාගේ බොහෝ කුසලතාවයන් නොදැනම වර්ධනය වෙනවා. වැලි අනන විට ඇගිලි වල ක්‍රියාකාරිත්වය නිසා හසුරු කුසලතාවයන්ගේ උත්ත්ජනය ඇති වෙනවා. පොල්කටුවට තවත් පොල්කටුවකින් ගසන විට ඇති වෙන රිද්මය නිසා සෞන්දර්යාත්මක සිතුවිලි පෝෂනය ලබනවා.

අම්මෙක් තාත්තෙක් විදිහට දරුවාගේ සෙල්ලමට මැදිහත් වෙන්න ඔබට වෙලාවක් කලාවක් නැතුව ඇති. අද  අවිවේකී පරිසරය තුළ එය ඇත්තක්. ඒත් දරුවාගේ සැලසුම් සහිත සෙල්ලමට ඔබ බාධාවක් නොවිය යුතුයි.වැඩිහිටියන්ගේ මැදිහත්වීමෙන් ඔවුන්ගේ සෙල්ලම අතරමග බිඳ වැටෙන විට ඒ සමගම දරුවාගේ ආත්මාභිමානයද බිඳ වැටෙන බව තරයේම සිහ තබා ගත යුතුයි.

මෑතකදී අධ්‍යාපන ක්ෂෙත්‍රයේ ප්‍රධාණියෙකුගේ අවමංගල්‍ය උත්සවයේදී එතුමාගේ බෑනා කතා කරමින් සඳහන් කළේ කොළඹ ජීවත් වුන තම දියණියගේ සෙල්ලම් පාසලේ සිටි එකම ගෝලයා මෙම අධ්‍යාපන ක්ෂෙත්‍රයේ ඉහළ නිළධාරියෙකුව සිටි ලොකු අත්තා බවයි. රාජකාරි මොනතරම් බහුල වුනත් නිවසේ සිටින විට ලොකු අත්තා මගේ පංතියට එන්න කී විට මේ වියපත් සීයා සුවච කීකරු ගෝලයා‍ගේ තැනට පත් වෙන බවයි. ඇත්තෙන්ම ඔහු තම මිණිපිරියගේ මානසිකත්වය ගැන සිතා කටයුතු කිරීම ගැන පියාට අවසාන කටයුතු සිදු කරන අවස්ථාවේදී පවා සංවේගයෙන් සිහිපත් කරනු ලැබුවා.

සෙල්ලම් කරන වෙලාවට දරුවන්ගේ සංවාද බොහොම රසත්. විටෙක ඔවුන් අනුගමනය කරන්නේ මුලුමනින්ම ඔබේ චරිතයයි. හොදින අසා ගෙන සිටියොත් මේ ඉන්නේ ඔබම නේදැයි යන්න ඔබටම හිතෙනවා ඇති.කොලරාඩෝ සරසවියේ මානසික සහ ස්නායු විද්‍යා මහාචාර්ය යුකෝ මුනකාටා සඳහන් කරන අන්දමට සෙල්ලම සමග ස්වාධිනව හැසිරෙන දරුවාට අනාගතයේදී තවත් අය මත යැපෙන්න අවශ්‍ය නැහැ. ජීවිතයට මුහුණ දෙන හැකියාව සෙල්ලම තුලින් ඔහු උපයා ගන්නවා.

සෙල්ලම් කිරීමෙන් දරුවාගේ කාලය අපතේ යෑමක් සිද්ධ වෙන්නේ නැහැ.ඔවුන්ටත් විනෝදයක් අවශ්‍යයි. ජීවිතයට විවිධත්වයක් ලබා ගත යුතුයි. තවත් අය සමග ජීවත්වෙන අන්දම උගත යුතුයි. අනාගතයේදී දරුවා ජිවත්වෙන්නේ විවිධාකාර පුද්ගලයන්ගෙන් සමන්විත සමාජයක. මේ සමාජය තුළ දරුවා නොනැසී ඉදිරියට යැමට නම් ඒ වෙනුවෙන් ආත්මශක්තිය ගොඩ නගා ගත යුතුයි.ඒ වෙනුවෙන් වූ අත්තිවරම සෙල්ලම වෙතින් ලැබෙන නිසා ඔහුට ස්වාධීනව මෙම කටයුත්ත කර ගෙන යෑමට අවස්ථාව සලසා දීම දෙමව්පියන් ලෙස ඔබගේ වැදගත් කාර්යක් වේ.

හිතට එන අදහසක් පත්තරයකින් පළ වුනාම ලැබෙන සතුට දන්නේ ඒ අත්දැකීම ලබන කෙනෙක් පමනයි. මේ නිසාම දන්නා කාලයේ පටන්ම ලියන්න ලැබෙන හැම මොහොතකම යමක් ලිව්වා. ඒවා පළ වුනා.දැනට මහවැලි ජාතික අධ්‍යාපන විද්‍යා පීඨයේ පුස්තකාලයාධිපතිනිය ලෙස සේවය කරන අතර ලේඛනය අමතක කරන්නේ නැහැ.කැළනිය විශ්ව විද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍රපති උපාධිය සහ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ කලා උපාධිය වෙනුවෙන් කිසිම අපහසුතාවයක් ඇති නොවුනේද ලිවීමේ කලාවට පිං සිදු වෙන්නයි.නිවස , රැකියාව සහ පවුල සමග වූ ගණුදෙණුව ලිවීමේ කලාවට හරස් නොවන සේ පවත්වා ගෙන යන අතර මගේ ජීවිතයට ලේඛනයත් නොදැනම බද්ධව තිබෙනවා විය හැකියි.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here