පිරිමි දරුවන්ට වඩා ලියන, කියවන හැකියාවන් ගැහැණු දරුවන්ට වැඩියි

girl-can-read-and-write-better-than-a-boy

ගැහැණු පිරිමි දරුවන්ගේ ගති පැවැතුම් අතර අපි විවිධ වෙනස්කම් දකිනවා. අපි මතුපිටින් දකින මේ වෙනස්කම් පිටුපසින් දිවෙන ජෛව විද්‍යාත්මක සංසිද්ධීන් තිබෙන බවත් අමතක කරන්න හොඳ  නැහැ. සමහර විට එක බඩවැල කඩා ගෙන ආවත් ගැහැනු පිරිමි දරුවන් අතර විවිධ වෙනස්කම් තිබෙන්න පුලුවනි. මේ වගේ අවස්ථාවන් අපිට හොදින්ම හුරු පුරුදුයි.

“අපේ දුවට නම් ඔය වයස වෙද්දී පුංචි කතා පොතක් තනියම කියවන්න පුලුවනි. වචන කීපයක් එකතු කරල වාක්‍ය ලියන්නත් පුලුවනි. ඉස්සර අපේ නංගිලාටත් ලියුම් යවනවා. ඒ වුනාට අපේ පුතාට තවම අකුරු දෙක තුනක වචනයක්වත් තනියම කියවා ගන්න බැහැ…” දෙමව්පියන් විදිහට ඔබ මේ වගේ ප්‍රකාශයක් කරන්නේ බොහොම වේදනාවෙන් විය හැකියි. ඒත් ඒ ගැන කලබල වෙන්න අවශ්‍ය නැහැ.

පසුගිය දිනක “ඔස්ට්‍රෙලියාවේ ග්‍රෆිත් විශ්ව විද්‍යාලය” මගින් සිදු කරන ලද අධ්‍යන වාර්තාවක් ප්‍රකාශයට පත් කරනු ලැබුවා. මෙම අධ්‍යනය වෙනුවෙන් පර්යේෂකයින් කීප දෙනෙක් සම්බන්ධ වුනා. ඔවුන් ඩේවිඩ් රෙයිලි, ඩේවිඩ් එල් නිව්මන් සහ ග්ලැන්ඩා ඇන්ඩෘස් යන තිදෙනායි. මෙම අධ්‍යනය වෙනුවෙන් ද්විතියික අධ්‍යාපනය  ලබන දරුවන් මිලියන හතරක් සම්බන්ධ කර ගත්තා.

අධ්‍යාපනය ලබන දරුවෙකුට ඉගෙණුම් කාර්යට සම්බන්ධ වීමට නම් කියවීම, ලිවීම, සවන්දීම සහ කතා කිරීම යන කුසලතාවයන් හතරම සමබර විදිහට තිබෙනවා නම් වඩාත් හොඳයි. ඒත් මේ අධ්‍යනයට සම්බන්ධ වුන දරුවන් අතරින් පර්යේෂණ කණ්ඩායම යම් විශේෂයක් දැක්කා.

ඔවුන්ට පෙනී ගිය අන්දමට පිරිමි දරුවන්ට වඩා ගැහැණු දරුවන් කියවීම සහ ලිවීම විෂයෙහි වැඩි දක්ෂතාවයක් පෙන්නුම් කලා.

පර්යේෂකයන්ට හේතුව සොයන්න අවශ්‍ය වුනා. මේ අන්දමින් පිරිමි දරුවන් කියවන ලියන කටයුතුවලදී ගැහැණු දරුවන්ට වඩා පසුගාමී වීමටත් හේතුවක් ඇති නේ… පර්යේෂකයින් කල්පනා කලා. ඔවුන්ට එහිදී පෙනී ගියේ ගැහැණු දරුවන් මොළයේ කලාප දෙකම ප්‍රයෝජනයට ගන්නා අතර පිරිමි දරුවන් මොළයේ එක් කලාපයක් පමණක් පරිහරණයට යොමුව සිටින බවයි.

ලියන්න කියන්න නොදැන සිටියොත් අපහසුතාවයක්

ලිවීම සහ කියවීම වෙනුවෙන් පසුගාමී වීම ප්‍රාථමික අධ්‍යාපනයට පමණක් නොව, ද්විතියික සහ එතැනින් පසුව උසස් අධ්‍යාපනයටත් විශාල ලෙසින් බලපානවා. අදහස් තවත් කෙනෙකුට සන්නිවේදනය වීමට හොඳම මාධ්‍ය විදිහිට ලිවීම සැලකෙනවා. විශේෂයෙන් අපේ රටේ වගේ ප්‍රශ්න පත්තරවලට පිළිතුරු  ලිවීමෙන් බුද්ධිය මැන බලන අවස්ථාවන්හිදී එයින් ඇති වෙන අවාසිය සුලු පටු නැහැ. ප්‍රශ්නයට ගැලපෙන විදිහට පිලිතුරු ලිවීමට වගේම විෂය සහ විෂය සමගාමී දැණුම සොයන, විමසන කටයුතු වෙනුවෙනුත් කියවීමට තිබෙන හැකියාව ප්‍රධාන වශයෙන් බලපානවා. මෙම අධ්‍යන වාර්තාව American Psychological Association මගින් ප්‍රකාශයට පත් කළ අතර ඇමරිකා එක්සත් ජනපදයේ අධ්‍යාපන ප්‍රගතිය පිලිබඳ දත්ත පදනමටත් එකතු කර තිබෙනවා.

මොළයටත් ව්‍යායාම ටිකක්

මේ ගැන කරුණු කාරනා අතරට ලෝරන්ස් ජේ කැම්ප්ස් සහ මැනින්ග් රුවින් විසින් රචිත “කීප් යුවර් බ්‍රේන් යන්ග් (Keep your brain young)” ග්‍රන්ථයේ දැක්වෙන උපදෙස් අපිත් අත්හදා බලමුද…?

නුහුරු අතින් දත් මදින්න : 

ඹබට හොඳින් හුරුව තිබෙන්නේ දකුණතින් බුරුසුව ගෙන දත් මැදීමට සහ ඒ වෙනුවෙන් වූ අනෛකුත් කටයුතු , දකුණතින් බුරුසුව ගෙන දත් මැදීමට සහ ඒ වෙනුවෙන් වූ අනෙකුත් බුරුසුව ගෙන දත් මැදීමට සහ ඒ වෙනුවෙන් වූ අනෙකුත් කටයුතු දකුණතින් සිදු කිරීමයි. නුහුරු අතකින් මේ කටයුතු කරන විට මොළයේ විරුද්ධ පැත්ත උත්තේජනය වෙන බව පර්යේෂකයින්ගේ අදහසයි.

දෛනික කටයුතු රටාව වෙනස් කරන්න :

එකාකාර ජීවන රටාවෙන් අත් මිදුනේ නැත්නම් ජීවිතයේ කිසිම රසවත් බවක් නැහැ. අපි නිතරම විවිධ අත්දැකීම් ලබා ගත යුතුයි. එකාකාරව කටයුතු කරන විට මොළයේ සෛලත් ඒ විදිහට කටයුතු කරනවා. ඒත් අපි එකාකාර රටාවකින් මිදුන විට ජීවන රටාවේත් යම් යම් වෙනස්කම් සිද්ධ වෙනවා.

චිත්‍ර අඳින්න :

ඔබට සිතුවම් අදින්න හැකියාවක් තිබෙනවා නම් විවිධ වර්ණ සහ හැඩතල සම්බන්ධ කර ගෙන සිතුවම් අඳින්න. පොතක් හෝ කවියක් හඬ නගා කියන්න. එසේත් නැත්නම් තවත් කෙනෙක් කියන විට අසාගෙන ඉන්න. මේ කටයුතු වලින් මොළයට මනා ව්‍යායාමක් ලැබෙන බව පර්යේෂකයින්ගේ අදහසයි.

නිතර පෙනෙන දෙයක් උඩුකුරුව තබන්න :

ඔබේ ආලින්දයේ තිබෙන ඡායාරූපයක් හෝ මේසය මත තිබෙන ඔරලෝසුව උඩුකුරුව තබන්න. මෙවැනි වස්තූන් ක්‍රමානුකූලව , පිලිවෙලකට තබන විට ඒ වෙනුවෙන් වැඩි අවධානයක් යොමු වෙන්නේ නැහැ. එහෙත් අක්‍රමවත් විදිහට තැබීම නිසා මොළයේ දකුණු අර්ධයත් ඒ වෙත යොමු වෙනවා. ඒ නිසා මොලයේ සෛලවලට ව්‍යායාමයක් ලැබෙනවා.

හොඳින් නිරීක්ෂනය කරන්න :

යමක් දෙස අනවධානයෙන් බලනවාට වඩා තියුණු විදිහට නිරීක්ෂනයේ යෙදෙන විට ඔබට වාසි දෙකක් ලැබෙනවා. එයින් එකක් නම් ඔබට නිවරැදි තීරණයක් ලබා ගන්න පුලුවනි. ඒ ඇයි කිව්වොත් ඔබ තියුනු විදිහට නිරීක්ෂණය කිරීම නිසා ඒ වාසිය ලැබෙනවා. අනිත් අතට ඔබේ මොළයේ සෛල වෙනුවෙන් නොදැනීම ඉතා හොඳ ව්‍යායාමයක් ලැබෙනවා.

මානව සම්බන්ධතාවයන් ගොඩ නගා ගන්න :

දරුවන්ටත් හොඳ සමාජ සම්බන්ධතාවයන් කුඩා කාලයේ පටන්ම තිබීම ඉතාම වැදගත්. මානව සම්බන්ධතාවයන් ගොඩ නැගනෙ විට දරුවාට වුනත් තමා හුදෙකලා නැතැයි යන සංකල්පය හිතේ ගොඩ නැගෙනවා. මෙය ඉතාම සුබවාදී ආකල්පයක්. ඒ විතරක් නොවෙයි, ස්නායු සෛල වෙනුවෙනුත් ඉතා හොද ව්‍යායාමයක්.

Science News හි සඳහන් girls read and write better than boys ලිපිය සහ Keep your brain young කෘතිය ඇසුරින්

 

හිතට එන අදහසක් පත්තරයකින් පළ වුනාම ලැබෙන සතුට දන්නේ ඒ අත්දැකීම ලබන කෙනෙක් පමනයි. මේ නිසාම දන්නා කාලයේ පටන්ම ලියන්න ලැබෙන හැම මොහොතකම යමක් ලිව්වා. ඒවා පළ වුනා.දැනට මහවැලි ජාතික අධ්‍යාපන විද්‍යා පීඨයේ පුස්තකාලයාධිපතිනිය ලෙස සේවය කරන අතර ලේඛනය අමතක කරන්නේ නැහැ.කැළනිය විශ්ව විද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍රපති උපාධිය සහ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ කලා උපාධිය වෙනුවෙන් කිසිම අපහසුතාවයක් ඇති නොවුනේද ලිවීමේ කලාවට පිං සිදු වෙන්නයි.නිවස , රැකියාව සහ පවුල සමග වූ ගණුදෙණුව ලිවීමේ කලාවට හරස් නොවන සේ පවත්වා ගෙන යන අතර මගේ ජීවිතයට ලේඛනයත් නොදැනම බද්ධව තිබෙනවා විය හැකියි.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here