කෙටි සටහන් හදන හුරුව දරුවන්ට ගොඩ නගමු.

මවක් ගෘහණියක් විදිහට ඔබේ මුලුතැන්ගයි මේසයේ වේල්  තුනටම උයන පිහින කළමනා ගොඩ වී තිබුනොත් මනසට වෙහෙසක් දැනෙනවා ඇති. දරුවන්ට වුනත් ඔවුන්ගේ සම්පූර්ණ විභාග විෂය නිර්දේශයම තමන්ගේ ඇස ඉදිරියේ ගොඩ වී තිබෙන විට දැනෙන්නේ මානසික අපහසුතාවයක්. ඒ නිසා දරුවන්ටත් තමන්ගේ විෂය නිර්දේශය කෙටි සටහන් ක්‍රමයෙන් සකස් කර ගැනීමේ රටාව අනුගමනය කිරීම ඉතාම වැදගත්.

කෙටි සටහනක් කියන්නේ….

කෙටි සටහනක් කියන්නේ  සම්පූර්ණ පාඩම කුඩා කොලයක කුඩා අකුරින් නැවත සටහන් කිරීමක් නම් නොවෙයි. සමහර දරුවන් තුළ කෙටි සටහනක් සකස් කර ගැනීමේ පිලිවෙල ගැනත් දැණුවත් බවක් නැහැ. ඒ නිසා කෙටි සටහනක් ගොඩ නගා ගැනීමට පෙරාතුව සම්පූර්ණ පාඩම හොදින් කියවා එහි අන්තර්ගතය ගැන පැහැදිලි දැණුමක් දරුවා තුළ ඇති වීම වැදගත්. ඒ නිසා කෙටි සටහනක් කියන්නේ සම්පූර්ණ පාඩමේ හොඳම සාරය කිව්වොත් වරදක් නැහැ.එහෙමනම් කෙටි සටහනක තිබිය යුතු ගුණාංග මොනවාද…?

සරල බව

කෙටි සටහන නිතරම සරල වීම වැදගත්.සම්පූර්ණ පාඩමක ඇති පිටු ගණනාවක තොරතුරු ප්‍රමුඛතාවය අනුව පෙළ ගසා ගන්න.වැදගත් කරුණු වෙනුවෙන් වර්ණ යොදා ගෙන ඒවා ඉස්මතු වෙන සේ සටහන ගොඩ නගන්න. සමහර විට මතක තබා ගැනීමේ පහසුව වෙනුවෙන් විවිධ ක්‍රම ශිල්ප යොදා ගැනීමේ හැකියාවත් තිබෙනවා. අංක ගණිතයේදී සුලු කිරීමේදී දැක්විය යුතු ප්‍රමුඛතාවය පෙන්වීම වෙනුවෙන් යොදා ගන්නා ‘‘ Bodmas ” මුලින්ම වරහන් දෙවැනුව ‘‘ න් “ වැනි පහසු ක්‍රම අනුගමනය කිරීමටත් අවස්ථාවන් තිබෙනවා.

පැහැදිළි බව

කෙටි සටහන පිලියෙළ කිරීමේදී පැහැදිළිව සකස් කර ගන්න. මුල් පාඩමෙන් ලබා ගත් සාරය නිසා එය නැවත කියවීමේදී පැහැදිළිව අවබෝධ කර ගත හැකි අන්දමින් සකස් කර ගැනීම ඉතාම වැදගත්.පැහැදිළි සටහනක් කියවන විටත් මනසට ඇති වෙන නිරවුල් බව අදාල අධ්‍යන කාර්ය කර ගෙන යැමේදී උත්තේජනයක් ලබා දෙනු ඇත.

විෂය ආවරණය වීම

දිගු පාඩමක් කියවන විට බොහෝ වැදගත් කරුණු මග හැරෙනන්නට තිබෙන අවස්ථාව කෙටි සටහනක් පිළියෙළ කිරීමේදී ඉබේටම විසදෙනු ඇත. විභාගයක් ආසන්නේයීදී දිගු පාඩමක් කියවන විට ඇති වෙන වෙහෙස නිසාම වැදගත් කරුණු මග හැරෙනන්ට ඉඩ තිබෙනවා. නමුත් කෙටි සටහනක් පිළියෙළ කරන්නේ විභාගය ආසන්නයේදී නොවේ. එවැනි කාලයක තිබෙන විවේකී බව නිසා සම්පූර්ණ පාඩමට අදාලව කෙටි සටහන පිළියෙළ වෙන නිසා විෂය නිර්දේශය ආවරනය වන පරිද්දෙන් කෙටි සටහන සකස් කිරීමේ විවේකී මනසක් තිබීම සාමාන්‍ය තත්වයක්. එය සම්පූර්ණ විෂය නිර්දේශයට අනුව සකස් කර ගැනීමේ පහසුව ලැබේ.

ප්‍රශ්න වලටත් පිලිතුරු ලැබෙනවා…

කෙටි සටහනක් පිළියෙළ කිරීමේදී අදාල ගැටලුවලටත් විසඳුම් ලබා ගනිමින් ඉදිරියට යෑමේ හැකියාව ලැබෙනවා. වෙහෙසකර මානසිකත්වයකින් පාඩමක් කියවනවාට වඩා කෙටි සටහනක් පිළියෙළ කරන විට අදාල පාඩමේ ගැටලුවලට පිලිතුරු ලබා දෙමින් ඉදිරියට යෑමේ හැකියාව ඇති වෙනවා.

තර්ක ගොඩ නැගෙනවා..

කෙටි සටහනක් සකස් කර විට ඇති වෙන තර්ක සඳහාත් වැඩි අවධානයක් යොමු කිරීම තවත් වාසියක්.එවැනි තර්ක වෙනුවෙන් කරුණු ගවේශනය කිරීමටත් යොමු වීමේ ප්‍රවනතාවයන් නොදැනීම ඇති වෙනවා.එවැනි අවස්ථාවන්හිදී වෙනත් විෂය කරුණු පවා සම්බන්ධ කර ගෙන තමන්ගේ දැණුම සංවර්ධනය කර ගැනීමේ හැකියාවන්ටත් අවස්ථාව සැලසෙනවා. උදාහරණයක් වශයෙන් ප්‍රායෝගික තාක්ෂන කුසලතා විෂයකදී ආහාර සංරක්ෂන හෝ පසු අස්වනු තාක්ෂනය පිළිබඳව ලබන තාක්ෂණික දැනුමට විද්‍යාව පාඩමේ ඇති රසායනික විද්‍යාව වැනි විෂයකින් ලැබෙන දැණුමත් ඉතාම පහසුවෙන් සම්බන්ධ කර ගැනීමේ හැකියාව ලැබෙනවා.

පුනරීක්ෂනය…

කෙටි සටහනක් නිසා නිරන්තරව විෂය කරුණු පිලිබඳව ලැබෙන පුනරීක්ෂනය විභාගය වෙනුවෙන් වූ මනා සූදානමක් වෙනවා. අදාල පාඩම කියවනවාට වඩා කෙටි සටහනකින් ලැබෙන සාරවත් සාරංශය මනා ලෙසින් කරුණු ගොණු කර ගෙන පුනරීක්ෂනයක යෙදෙන වාසිය පහසුවෙන්ම ලබා ගත හැකියි.

ස්මරණයට

අද කාලයේ බොහෝ දරුවන්ට විෂය කරුණු මතක තබා ගැනීමේ ඇති ගැටලුව නිසාම අධ්‍යාපනය පවා අප්‍රසන්න වීමට ඇති අවස්ථාවට ඉතාම හොඳ විකල්ප විසදුමක් ලෙසින්  කෙටි සටහන් සකස් කර ගෙන තමන්ගේ විෂය දැණුම සමග ඉදිරියට යන රටාව වටහා දෙන්න. කෙටි සටහනක් නිරන්තරව කියවන විට ධාරණය පහසු වෙනවා.

ඉගෙණුම රසවත්

සාමාන්‍ය කියමනට පවා ඉගෙනීම කටු අත්තකි..එහ ප්‍රතිඵල මල් ඉත්තකි..කිව්වත් බොහෝ දරුවන් කටු අත්තක පිපෙන මල් නෙලා ගැනීමට එතරම් උත්සාහයක් දකවන්නේ නැහැ. ඒ නිසාම ඉගෙණුම ඔවුන්ගෙන් ගිලිහී යන අවස්ථාවන් පවා නැතුවාම නොවේ. නමුත් දෙමව්පියන් සහ ගුරුවරුන් විසින් දරුවන්ට කෙටි සටහන් සකස් කර ගෙන ඒවා ඉගෙනුම් කාර්යන් සදහා යොදා ගැනීමට ඇති හැකියාව ගැන ලබා දෙන දැණුවත් බව නිසාම දරුවාට ඉගෙනුම යනු රසවත් අත්දැකීමක් බවට පත් ටවන දිනයක් උදා වෙනු ඇත.

විභාගයට අමුතු සූදානමක් අවශ්‍ය නැත..

අපේ අධ්‍යාපනය තුළ දරුවාගේ දැණුම මනින ඒකකය ලෙසින් විභාගය නිර්ණායකයක් ලෙසින් සැලකෙන නිසාම දරුවන්ට විභාග මානසිකත්යෙන් තෙරව ජීවත් විය නොහැකි බව ඇත්ත. නමුත්…විභාගය මානසික වධයක් ලෙසින් සැලකේනනේ දරුවා ඒ වෙනුවෙන් සූදානමක් නොමැති විටෙක බැව් රහසක් නොවේ.විෂය නිර්දේශය දන්නා දරුවා විභාගයට අනිවාර්යෙන් සූදානම් විය යුතුය. එය විභාග කාලසටහන ලැබෙන තෙක් සිටිය යුතු අවස්ථාවක් නොවේ. ඒ නිසා කෙටි සටහන් ක්‍රමය උපයෝගී කර ගෙන ඉගෙනුම් කාර්යෙහි යෙදෙන දරුවාට විබාගය යනු අමුතු සූදානමක් විය යුතු අවස්ථාවක් නොවේ. ඔවුන් දැනටමත් තමන්ගේ විෂය නිර්දේශය හොදින් දැන හදුනා ගෙන ඒ අනුව දැණුමෙන් සන්නද්ධව සිටින පිරිසක් බවට පත් වී අවසානය.

එසේ නම් අද පාසල් අධ්‍යාපන ආරම්භ කරන ඔබේ දරුවා තව වසර කීපයකින් විභාග ඉලක්ක කර ගත් දිනයක් වෙනුවෙන් මුහුණ දෙනු ඇත. ඒ දිනය දරුවාට වෙහෙසක් නොවන්නට නම් පූර්ව සූදානම ඉතාම වැදගත් බව රහසක් නොවේ. ඒ නිසා දරුවන්ගේ ඉගෙනුම් ක්‍රියාවලියේදී කෙටි සටහන් භාවිතයට මගින්  උපරිම ප්‍රතිඵල ලබා ගැනීමට තිබෙන අවස්ථාවන් ගැන ඔවුන්ට කියා දෙන්න.

 

 

හිතට එන අදහසක් පත්තරයකින් පළ වුනාම ලැබෙන සතුට දන්නේ ඒ අත්දැකීම ලබන කෙනෙක් පමනයි. මේ නිසාම දන්නා කාලයේ පටන්ම ලියන්න ලැබෙන හැම මොහොතකම යමක් ලිව්වා. ඒවා පළ වුනා.දැනට මහවැලි ජාතික අධ්‍යාපන විද්‍යා පීඨයේ පුස්තකාලයාධිපතිනිය ලෙස සේවය කරන අතර ලේඛනය අමතක කරන්නේ නැහැ.කැළනිය විශ්ව විද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍රපති උපාධිය සහ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ කලා උපාධිය වෙනුවෙන් කිසිම අපහසුතාවයක් ඇති නොවුනේද ලිවීමේ කලාවට පිං සිදු වෙන්නයි.නිවස , රැකියාව සහ පවුල සමග වූ ගණුදෙණුව ලිවීමේ කලාවට හරස් නොවන සේ පවත්වා ගෙන යන අතර මගේ ජීවිතයට ලේඛනයත් නොදැනම බද්ධව තිබෙනවා විය හැකියි.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here