Home Blog Page 16

හැම දෙනාම කතා කරන ධනාත්මක චින්තනය

ධනාත්මක  චින්තනය එහෙම නැත්නම්  positive thinking ගැන අපි කතා කළත් අපේ ජීවිතයට මේ සංකල්ප ප්‍රයෝගික විදිහට සම්බන්ධ කර ගන්නේ කොහොමද…? සමහර විට ඔබ දැනටමත් ඔබේ ජීවිතය ධනාත්මක ලෙසින් ගොඩ නගා ගත් දෙමව්පියෙක්  විය හැකියි. අපේ අතීත පරම්පරාවන් ධනාත්මක චින්තනය යන වචනය  ගැන නොදැණුවත් වුනත් සැබැවින්ම ඔවුන්ගේ ජීවිතයේ ප්‍රායෝගික පැත්ත බැලූ විට අනේ ඇත්ත නේන්නම් යැයි සිතෙනු ඇති.

ජයග්‍රහනයෙන් වගේම පරාජයෙනුත් ඉගෙන ගන්න

අපේ ජීවිතය සැමදාම ජයග්‍රහණයන්ගෙන්ම පිරී පවතින්නේ නැහැ. අපට පරාජයන් වගේම අහිමිවීම්වලටත් මුහුණ දීමට සිදු වෙනවා. ඒ නිසා ධනාත්මක ලෙසින් ජීවිතයට මුහුණ දීමට නම් ජයග්‍රහණයන් ඉදිරියේදී ලබන ශක්තිය පරාජය තුලිනුත් ලබා ගැනීමට උනන්දු වෙන්න.

සාර්ථක පුද්ගලයන් අසාර්ථක වුනේ ඇයි..?

පවුලේ අම්මා , තාත්තා ලෙසින් කටයුතු කරන  ඔබට සමාජයේ ආර්ථික හෝ සමාජ ස්ථාවරයක සිටි පුද්ගලයන් හිටි අඩියේම අසාර්ථක චරිත බවට පත් වුන අන්දම ගැනත් අත්දැකීම් ඇති  එවැනි චරිත බිඳවැටෙන්නට ඔවුන් පිටුපසින් දිවෙන යම් හේතුවක් තිබෙන්න පුළුවනි. ඔබ අන්න ඒ හේතුව හඳුනා ගන්න. මේ පුද්ගලයාගේ පරාජයට හේතු වුනේ ඔහුගේ මෙවන් හැසිරීම් රටාවක් නිසා බැව් අවබෝධ වූ විට එය ඔබේ ජීවිතයේ සාර්ථකත්වයට මනා පාඩමක් වනු ඇති.

ස්වයං කථනයක යෙදෙන්න

ඔබ විවේකව සිටින විට ඔබ ගැන ඔබම හිතන්න. ඔබට වඩා ඔබ ගැන දන්නා පුද්ගලයෙක් තවත් නැහැ. කොටින්ම ඔබේ මව , පියාටවත් ඔබ නිවරැදිව තේරුම් ගැනීමට නොහැකි අවස්ථා ඇති. ඒ තරමටම මිනිස් සිත ගුප්තයි. නමුත් ඔබ ගැන ඔබෙන් විමසන විට ඔබ තුළ පවතින ශක්තීන් වගේම දුර්වලතාවයන් ගැනත් ඔබටම වැටහෙනු ඇති.ඒ නිසා ඔබේ වැරැදි නිවරැදි කර ගැනීමට මේ අන්දමින් සිදු වෙන ස්වයං කථනය ඉතාම වැදගත් වෙනවා.

මනස පිරිසිදු කර ගන්න.

මවක්, පියෙක් වුනත් ඔබ සාමාන්‍ය මිනිසෙක්. ඒ නිසා ඔබේ සිතේ ඊර්ශ්‍යාව, ක්‍රෝධය වැනි දුර්ගුණ පවතින්න පුලුවනි. ඒවා ආරම්භයේදීම උදුරා ඉවත් කරන්න. මෙවැනි දුර්ගුණ වැඩෙන්නට ඉඩ දුනහොත් එයින් ඔබේ ජීවිතයට දැඩි බලපෑමක් එල්ල වීමට ඉඩ ඇති. ඊර්ශ්‍යවන්තයා නිතරම දුකින් පෙලේ… මේ කියමන ඔබටත් හොඳින් අසා පුරුදු ඇති. ඒ නිසා ඔබ සමාජයේ කුහක චරිතයක් ලෙසින් ලේබල් වනවාටත් වඩා ඔබේ අයහපත් සිතුවිලි ඔබේ ජීවිතයට යම් බලපැමක් ඇති වෙන තත්වයක් දක්වා වගා වීමට ඉඩ නොදීම ඔබේ වගකීමක්.

ආත්ම විශ්වාසය වැදගත්..

ව්‍යවසායකයෙකු ලෙසින් ඔබ සතුව පවත්නා ආත්ම විශ්වාසය ඉතා වැදගත්. අතීත පුද්ගලයන්ගේ ආප්තෝපදේශයකට අනුව ප්‍රශ්නයකට අපි මැදිහත් විය යුතුයි. පනින්න පෙර සිතා බැලිය යුතු ඇත්ත වුනත් ඒ ගැන සිතමින් පමණක් සිටියොත් ඔබට කිසිම දිනක ජයග්‍රහණයක් අත් නොවනු ඇති. ගොඩබිම සිට පීනන්න නොහැකි බැව් ඔබ දන්නවා ඇති. දියේ ගැඹුර දැන ආත්මාරක්ෂාවෙන් කටයුතු කිරීමට වුනත් පිහිනීමේ හැකියාවක් ඔබ සතුව තිබිම වැදගත්. ඒ නිසා නිතරම ‘‘ ඔව්..මට එය කළ හැකියි යන ආත්ම විශ්වාසය ගොඩ නගා ගන්න. හැම දෙයම කළ නොහැකි බැව් ඇත්ත. නමුත් කළ හැකි දෙය ගැන විශ්වාසයෙන් කටයුතු කළහොත් ඔබ සැබැවින්ම ධනාත්මක ව්‍යවසායකයෙකු වෙනු ඇති.

බාහිර පෙනුමත් වැදගත්.

බොහෝ දෙනාගේ අදහස වී තිබෙන්නේ මම කවුද කියන්න හැම දෙනාම දන්නවා…  එය ඇත්ත. බොහෝ අඹු සැමියන් විවාහයට පෙරාතුව ඔවුන් බාහිර පෙනුම ගැන දැක්වූ උනන්දුව කාලයත් සමග අතපසු කරනු ඇති. දැන් ඉතින් කාට පෙනෙන්නද…? ඔවුන් ඒ අන්දමින් සාධාරණ කළත් හැම දෙනෙක්ම යටි සිතින් ප්‍රසන්න දෙයට කැමැතියි. කන්නාඩියක් ඉදිරියට ගොස් බලන විට ඔබේ ප්‍රසන්න පෙනුම ඔබටම ආත්මාභිමානයක් ඇති කරන්නට තරම් හේතු වෙනවා. ඒ නිසා නිතරම ප්‍රසන්නව, පිළිවෙලට සිටින්න. එය නොදැනීම පවුල තුළ ආකර්ශනයට හේතු වෙනු ඇති.

කායික නිරෝගිතාවය වැදගත්..

ආරෝග්‍යා පරමා ලාභා සැබැවින්ම නිරෝගිකම පරම ධනයයි. පවුලක මව හෝ පියා නිරන්තරව රෝගි තත්වයට පත් වුනොත් ඒ පවුල බිඳ වැටෙනවා ‘ Tn  නිරන්තරව රෝගි තත්වයට පත් වුනොත් mjqf,a පැවැත්මට එය දැඩි බාධාවක් වීම අරුමයක් නොවේ. ඒ නිසා නිරන්තරව ඔබේ සෞඛ්‍යය ගැන ප්‍රමුඛතාවය ලබා දෙන්න. හදවත් රෝග ” වකුගඩු රෝග සඳහා පාර කියන රුධිරගත කොලස්ටරෝල් මටට්ම, රුධිරගත සීනි මට්ටම හිතකර අන්දමින් පවත්වා ගත හැකි සේ Tබේ ජීවන රටාව සකස් කර ගන්න. සිනි, තෙල් , ආහාර අඩුවෙන් ගැනීම මෙන්ම ව්‍යායාම ගැනත් කාලය යොමු කරන්න. ඔබේ කායික නිරෝගිතාවය ඔබටත් නොදැනීම මානසික සුවතාවයට මග කියනු ඇත.

අතීතය ගැන මධ්‍යස්ථ වෙන්න

ඔබ අතීතයේදී ඉතා සැප පහසු ජීවිතයක් ගත කළ අයෙකු විය හැක. නමුත් අද ඔබට ඒ සියලු සැප සම්පත් අහිමි වී ඇතැත් ඔබ අනිවාර්යෙන්ම වර්තමානයේ ජීවත් විය යුතුය. අතීතය ගැන ලතැවෙන්න අවශ්‍ය නැහැ. අතීතය දැන් ගෙවී ගොස් අවසානය. සමහර විට අතීතයේ අත්දැකීම් මත ඔබට වර්තමානය සැලසුම් කිරීමේ හැකියාව ඇති. ඒ නිසා ගෙවුන අතීතය දෙස මධ්‍යස්ථව බලන්න. නමුත් අතීත අත්දැකීම් වර්තමානය සැලසුම් කිරීමේ මාර්ගෝපදේශ ලෙසින් ජීවිතයට සම්බන්ධ කර ගන්න.

ධනාත්මක පොත පත කියවන්න

කියවීම මිනිසා සම්පූර්ණ කරන බව ඇත්ත. කියවීමෙන් ජීවිතය පෝෂණය කර ගැනීමට අවශ්‍ය ශක්තිය ලැබෙනවා. ඒ අතරත් ඔබට ධනාත්මක ලෙසින් කටයුතු කරමින් ජීවිතය ජයගත් පුද්ගල චරිතාපදාන කියවන්න. ඒවා පවුලේ අයට සහ හිත මිතුරන් අතරත් බෙදා හදා ගන්න. ඔබේ දරුවන්ටත් බාල කාලයේ පටන් ධනාත්මක ලෙසින් ජීවිතය ජයගත් පුද්ගලයින් ගැන කියා දෙන්න. ඔවුන් අගය කරන්න.

ජීවන කුසලතාවයන් දියුණු කරන්න.

සමාජයේ වෙනස් වීමට සමගාමීව අපිත් වෙනස් විය යුතුයි. එය අපේ නොනැසී පැවැත්මයි. ඒ නිසා අපේ ජීවන කුසලතාවයන් සංවර්ධනය කර ගැනීම වැදගත්.  ව්‍යවසායකයෙකු ලෙසින් ඔබ බොහෝ දේ උගත යුතුය. අද වෙන විට තොරතුරු සන්නිවේදන තාක්ෂනය ගැන සන්නද්ධ වීම ඉතා වැදගත්. දරුවන් පවා නොමග යෑමට බොහෝ විට හේතු වන්නේ දෙමව්පියන් ලෙසින් ඔබට ඒ පිලිබඳව ඇති නොදැනුවත්කමයි. ඒ නිසා නිතරම ජීවන කුසලතාවයන් සංවර්ධනය කර ගැනීමට උනන්දු වෙන්න.උගත මනා ශිල්පයමයි මතු රැකෙනා…යන උදාන වාක්‍ය ඔබේ ජීවිතයට සම්බන්ධ කර ගන්න.

ඇසුරු කරන අයත් වැදගත්.

අපට සමාජයේ තනියෙන් ජීවත් විය නොහැකි බැව් ඇත්ත. නමුත් බොහෝ විට ආශ්‍රයෙන් අපේ ගති පැවැතුම් වෙනස් වීමට ඉඩ තිබෙනවා. ඒ නිසා නිතරම ඇසුරු කරන පුද්ගලයන්ගේ ගති පැවැතුම් මත ඔබේ ගති පැවැතුම් වෙනස් විය හැකි නිසා යහපත් චරිත ඇසුරට යොමු වීමත් වැදගත්.

ආගමක් අනුව හැසිරෙන්න

ආගමකින් ඔබේ මනසට ලබා දෙන පනිවිඩය නිසාම ඔබේ ජීවිතය ශක්තිමත් වනු ඇත. සෑම ආගමකින්ම අපට ලබා දෙන්නේ මානව දයාව, සහජීවනය වැනි ගුණාංඟයන්ය. එම ඉගැන්වීම් වෙතින් අපේ ජීවිතයම පෝෂණය කරනු ඇත.

දවස ආගමික වතාවත්වලින් ආරම්භ කරන්න.

ඔබ කුමන ආගමිකයෙකු වේවා දවස ආගමික වත් පිළිවෙත්වලින් ආරම්භ කරන්න. ඔබේ දරුවන්ටත් ඒ අනුව හැසිරෙන්නට හුරු කරන්න. එවිට ඔවුන්ද අනාගතයේ යහපත් චරිත ලෙසින් ගොඩ නැගෙනු ඇත. එහෙමනම් බර වචනයෙන් කියන මේ ධනාත්මක චින්තනය මොන තරම් සරලදැයි ඔබටත් සිතෙනු ඇති.

 

 

ළදරුවාගේ ක්‍රියාකාරකම් පිිළිබදව ඔබත් කණස්සල්ලෙන්ද?

අලුත ඉපදුණු පුංචි පැටියා දවසින් දවස උස් මහත් වෙද්දී අම්මා තාත්තා ඒ දිහා බලාගෙන ඉන්නේ හරිම ආසාවෙන්. ඒත් ඇතැම් විට අහන දකින දේ නිසා හෝ පොත පතින් දැනුවත් වෙන කරුණු කාරනා නිසා හෝ දරුවන්ගේ පෙරලීම, මුනින් සිටින විට හිස එසවීම වැනි ක‍්‍රියාකාරකම් ගැන මවිපියන් වැඩි අවධානයක් යොමු කරනවා. තමන්ගේ දරුවාගේ යම් ගැටලුවක් ඇති ද යන්න පිළිබව කණස්සල්ලෙන් පසුවෙනවා. අන්න ඒ නිසාම ළදරුවන්ගේ ක්‍රියාකාරකම් සහ ඒවායේ ඇති විය හැකි අසාමාන්‍යතා ගැන දැනුවත් වීම බොහෝ සෙයින් වැදගත් වෙනවා.

හැම ළදරුවාම එකම වයසේදී මේ ක‍්‍රියාකාරකම් කරනවද?

නිරෝගී දරුවක් කියන්නේ ශාරීරික පෝෂණය වගේම මානසික පෝෂණයක්ද උපරිමව හිමි වූ දරුවකුයි. නිරෝගී බව බලාපොරොත්තු වන බොහෝ මව්වරුන් සිදු කරන්නේ කායික පෝෂණය ලබාදීමට වැඩි නැඹුරුතාවයක් දැක්වීම වුවත් දරුවා නිරෝගීමත් වීමට නම් මානසික සෞඛ්‍යය ද යහපත් විය යුතුයි. 

ළදරු කාලය යනු උපතේ සිට වසරක් දක්වා වූ කාල සීමාවයි. මේ කාල සීමාව තුලදී උපතේ සිටම දරුවකුගේ සංවර්ධනය ප‍්‍රධාන ක්‍ෂෙත‍්‍ර හතරක් යටතේ සංවර්ධනය වන අතර ඒවා පහත පරිදි වේ.

  • චාලක හැකියාවන් වර්ධනය
  • සියුම් චාලක හැකියාවන් වර්ධනය
  • කතාවේ සංවර්ධනය
  • සමාජ සන්නිවේදන සංවර්ධනය යන්නයි. 

ළදරුවාගේ මානසික සංවර්ධනය පිළිබඳ කතා කිරීමේදී වැදගත් වන්නේ මේ සමාජ සන්නිවේදන සංවර්ධනයයි. මෙම සංවර්ධනය ආරම්භ වන්නේ මව හඳුනාගැනීමත් මව සමග සිනාසීමත් සමගයි. 

උපතේදී දරුවාගේ දෘශ්‍ය හැකියාව අඩුයි. මාස දෙක එනම් සති අටක් පමණ වන විට පෙනීම සම්පූර්ණ වන හෙයින් මාස දෙකේදී දරුවා පෙනීම සඳහා ප‍්‍රතිචාර දක්වයි. එහෙත් මාස දෙකට පළමු සිට උත්තේජන ලබාදීම වැදගත් වේ. 

එමෙන්ම අළුත උපන් දරුවා මුනින් අතට තැබූ විට හිස එසවීමට උත්සහ දරයි. මේ උත්සාහයේදී ගෙල පෙදෙස ආශ‍්‍රිත කොඳු ඇට සඳහා ලැබෙන ව්‍යායාම හේතුවෙන් දරුවා ක‍්‍රමයෙන් හිස එසවීමට පුරුදු වේ. මෙසේ සිදුවන විට එම අස්ථි මගින් ලැබෙන ශක්තිය හේතු කොටගෙන හිස ඔසවා තබා ගත හැකි වෙනවා සේම එසේ මවගේ අධීක්‍ෂණය යටතේ නිතර තැබීමෙන් නිරන්තරවම ගෙල පෙදෙසට ශක්තිය ලැබේ. 

ව්‍යායාම නිසා හිස ඔසවා තබාගැනීමට දරුවා හැකියාව ලබයි. එසේම මුනින් සිටින දරුවා හිස එසවීමට හැකියාව මාස 3 දී පමණ අත්කර ගනී. එසේ හිස එසවීම මගින් වඩා විශාල ප‍්‍රදේශයක් දක්නට ලැබෙන අවස්ථාව මත දරුවා හිස හරවා බැලීමටද පුරුදු වේ. 

එමෙන්ම හිස එසවීමෙන් පමණක් නොනැවතී දෙඅත් මතට බර දෙමින් ක‍්‍රමයෙන් හිස හා පපුව එසවීමටත් හැකියාව ලබයි. මේ වන විට දරුවා මුනින් අතටත්, උඩු අතටත්, පැත්තටත් තැබීම සිදු කල විට උඩු අතට සිටින විටත් හිස එසවීමට උත්සහ දරයි. මාස 3 පසු කරන දරුවන් මෙසේ සිදු කරන හෙයින් දරුවා පෙරලීමටද හැකියාව ලබයි. මේ දරුවන් සඳහා උත්තේජන ලෙස අතේ දුරින් වර්ණවත් සෙල්ලම් උපකරණයක් තැබූ විට එය ලබාගැනීම සඳහා ඒ දෙසට යාමට උනන්දුවක් ඇති වේ. 

මෙසේ ආරම්භයේදී දරුවන් සඳහා ලබාදෙන උත්තේජන මගින් පෙරලීම, මුනින් සිටින විට හිස එසවීම වැනි ක‍්‍රියා සඳහා දරුවන් වේගයෙන් පෙළඹේ. සෑම දරුවෙකුගේම වර්ධන පියවරයන් එකම වුවද දරුවාගෙන් දරුවාට මෙම ක‍්‍රියාකාරකම් සඳහා වයස එකම නොවේ. එසේ වන්නේ දරුවාට උපතින් ලබන හැකියාව මෙන්ම උපතින් පසු ලැබෙන උත්තේජනද මතයි. මේ නිසා සෑම දරුවකුම එකම වයසේදී මේ ක‍්‍රියාකාරකම් සිදු නොකරයි. 

සෑම දරුවකුගේම වර්ධන පියවරයන් එකම වුවද යම් යම් රෝගී තත්ත්වයන් හෝ උපතේදී ලබන පරිසර සාධකයන් මෙන්ම නොමේරූ දරු උපතකදීද මෙම ක‍්‍රියාකාරකම් සඳහා බලපෑම් ඇති විය හැකියි. එමෙන්ම ජානමය බලපෑම් නිසා ඇති වන තත්ත්ව මතද දරුවාට ඇතිවන ආබාධ නිසා දරුවන්ගේ මේ ක‍්‍රියාකාරකම් පසුගාමී මෙන්ම ප‍්‍රමාද වීමට හැකියාවක් තිබේ. 

ළදරුවන්ගේ ක‍්‍රියාකාරකම් ප‍්‍රමාද වීමට හෝ සිදු නොකිරීමට හේතු 

  • පූර්ව ප‍්‍රසව අවධියේ මවට ජර්මන් සරම්ප වැළඳීම. 
  • ප‍්‍රසූතිය ප‍්‍රමාද වීම (ප‍්‍රසූතිය සඳහා ගත වන කාලය වැඩි වීම)
  • තයිරොක්සීන් වැනි හෝමෝන අසමතුලිතතා
  • මොළයට විෂබීජ යාම නිසා ඇතිවන තත්ත්ව
  • බිලි රූබින් වර්ණකය වැඩි වී මොළයට හානි සිදු වීම (කහ වීම නිසා)
  • ජානමය හේතූන්

මේ බොහෝ තත්ත්ව වලදී සිදුවන්නේ මොළයට සැපයෙන ඔක්සිජන් ප‍්‍රමාණය අඩුවීම නිසා මොළයට සිදුවන හානි හේතුවෙනි. මේවා වළක්වා ගැනීම සඳහා, 

  • පූර්ව ප‍්‍රසව සමයේ ඇති වන රෝග තත්ත්ව නිසි පරිදි වෛද්‍ය උපදෙස් මත කළමනාකරණය කරගැනීම. 
  • ගර්භනී වීමට මාස තුනකට පෙර ජර්මන් සරම්ප එන්නත ලබාගැනීම. 
  • ප‍්‍රසූතිය සඳහා පුහුණු කාර්ය මණ්ඩලය සහිත පහසුකම් සහිත රෝහලක් තෝරාගැනීම.
  • දරුවා කහපැහැ වීමේදී ඒ පිළිබඳව සැලකිලිමත් වී වෛද්‍ය උපදෙස් ලබාගැනීම. 
  • උපතේදී තයිරොක්සීන් පරීක්‍ෂාව සිදුකරවා ගැනීමද වැදගත් වේ. 

ක‍්‍රියාකාරකම් ප‍්‍රමාද දරුවකු හඳුනාගන්නේ කෙසේද?

ළදරුවෙකු පෙන්නුම් කරන පහත ලක්‍ෂණ වයසත් සමග සසඳා බැලීමෙන් හඳුනාගත හැකියි.

  • මාස 4 – 5 ඉක්ම වූ පසුත් දරුවාගේ හිස කෙලින් තබාගැනීමට නොහැකි වීම 
  • මාස 6 – 7 ඉක්මවා යාමේදීත් දරුවාට තනිව පෙරලීමට නොහැකි වීම 
  • මාස 9 – 12 ඉක්ම වූ පසුත් තනිව වාඩි වීමට නොහැකි වීම
  • වයස අවුරුදු 1 ½ න් පසුත් තනිව ඇවිදීමට නොහැකි වීම

මීට අමතරව මෙවන් දරුවන් තුල,

  • පේශීන් වඩා මෘදු බවින් යුක්ත වීම
  • අත් පා දරදඬු කරගෙන සිටීම
  • පාලනයකින් තොරව අත් පා චලනය වීම/අත් පා වෙව්ලීම
  • මුඛයෙන් කෙල ස‍්‍රාවය වීම
  • නිතර ඇඬීම
  • කතා කිරීමට ප‍්‍රමාද වීම
  • අන්ධභාවය
  • බිහිරි බාවය
  • මන්ද බුද්ධික බව වැනි ලක්‍ෂණද දැකිය හැකියි. 

මේ තත්ත්වයන් මවට හඳුනාගත හැකි වන අතරම ඒ සඳහා වඩාත්ම ආරක්‍ෂාකාරී හා හොඳම ක‍්‍රමවේදය වන්නේ දරුවා උපන් දිනයේ සිටම මේවා පිළිබඳ සැලකිලිමත් වීමයි. එසේම ළදරු වර්ධන සටහනේ මානසික සංවර්ධනය මැන බැලීම සඳහා ලබාදී ඇති පොදු අදහස් කියවා බැලීමත් ඒ අනුව දරුවාට අවශ්‍ය උත්තේජන සැපයීමත් මෙන්ම අපේක්‍ෂිත සංවර්ධනය පිළිබඳව පියවර අදාල තැන්හි ක‍්‍රියාකිරීමයි. මේ සඳහා පහසු වන අයුරින් වයසත් සමග සිදුවිය හැකි ක‍්‍රියාකාරකම් අදාල කොටු තුල සටහන් කිරීම තුලින් දුර්වලතාවය මතු වූ සැනින් හඳුනාගැනීමට අවස්ථාව ලැබෙනවා පමණක් නොව අවශ්‍ය පරිදි යොමු වීමටද අවස්ථාව උදාවේ. 

ඔබේ ප‍්‍රදේශයේ පවුල් සෞඛ්‍ය සේවා නිළධාරිනිය සමග එක්ව මේ කාඩ්පතේ ඇති සංවර්ධන පියවරයන් පිළිබඳ සාකච්ඡා කිරීම හා සටහන් තැබීම තුලින් ඔබට වේලාසන දරුවාගේ ක‍්‍රියාකාරකම් වල දුර්වලතා හඳුනා ගැනීමටත් වෛද්‍ය උපදෙස් සඳහා යොමු වීමටත් අවස්ථාව උදා වනවා සේම, ලබාදිය හැකි චිකිත්සක ප‍්‍රතිකාර මගින් නිවැරදි කරගැනීමටද අවස්ථාව එළඹෙනවා. 

ඇති වන තත්ත්වය අනුව ළමා රෝග විශේෂඥ වෛද්‍ය උපදෙස් ගෙන භෞතික චිකිත්සකවරුන්/වෘත්තික චිකිත්සකවරුන් හෝ භාෂා හා කථන චිකිත්සකවරුන්/විකලාංග චිකිත්සකවරුන්/විශේෂ පුහුණු ගුරුවරුන් ආදී ලෙසින් විශේෂඥ උපදෙස් මත ක‍්‍රියාත්මක වීම තුලින් දරුවා සඳහා ගුණාත්මක ප‍්‍රතිකාරයක් ලබාගත හැකිවීම තුලින් ඇති වූ දුර්වලතාවය ජය ගැනීමට හැකිවනු නිසැකයි. 

විශේෂඥ මතය, අදහස සහ මූලික සටහන:

අයිරාංගනී ගගලගමුව

පවුල් සෞඛ්‍ය සේවා නිළධාරීනි

සෞඛ්‍ය වෛද්‍ය නිලධාරී කාර්යාලය

බුලත්සිංහල

 

 

දරුවෙකුට වමනය ඇති වීමට හේතු

දරුවන්ට වගේම වමනය වැඩිහිටි සෑම දෙනක්ම පාහේ  අත්විඳ තිබෙන ඉතා සුලබ රෝගි තත්වයක්. අපේ ආමාශයට වෛරසයක් , බැක්ටීරියාවක්, විෂබීජයක් ඇතුලු වීම නිසා ඇති වෙන ආසාත්මිකතාවයේදී එය පිට කිරීමට සිදු වෙන ක්‍රියාවලියක් විදිහටත් වමනය හඳුන්වන්න පුලුවනි. අතීතයේදී පවා විෂ ශරීරගත පුද්ගලයන්ට ආයාසයෙන් පවා වමනය කරවීමෙන් ශරීරගත විෂ ඉවත් කිරීමට උත්සාහ ගත් අවස්ථාවන් තිබෙනවා. ඒ අනුව වමනය සාමාන්‍ය තත්වයක් වගේම ආමාශගත අපහසුතාවයෙන් මිදීමට සිදු වෙන ආරක්ෂිත පියවරක් ලෙස සලකන්න පුළුවනි.වමනය දැමීමත් සමග ආමාශයේ ඇති අපහසුතාවයෙන් සැහැල්ලුවට පත් වීමක් සිදු වෙනවා.

වමනය සමග ඇති වෙන රෝග ලක්ෂණ

දරුවෙකුට වමනය සමග ඔක්කාරය, උදරයේ වේදනාව ඇති වෙන්න පුළුවනි. උණ, කැස්ස නිසාත් වමනය ඇති වෙනවා. වමනය දැමීමෙන් පසුව දරුවා සුදුමැලි වීම, හෘද වේගය වැඩි වීම වැනි තත්වයන් ඇති වෙනවා.

දරුවෙකුට වමනය ඇති වීමට හේතු

  • ආහාර අරුචිය, පමණට වඩා ආහාර ගැනීම, නිසා වරක් හෝ දෙකක් වමනය ඇති වීම සාමාන්‍ය තත්වයක්. නමුත් ඊට වැඩි වාර ගණනක් වමනය සිදු වෙන්නත් පුලුවනි. ආහාර අජීර්ණය නිසා බඩඑළිය සමග වමනය ඇති වෙන්න පුළුවනි.
  • සරල උණ තත්වයේ පටන් කොවිඩ් , ඩෙංගු සහ මොළයේ ආසාදන වැනි රෝග තත්වයන්
  • වෙනත් රෝග සඳහා ලබා ගන්නා ඖෂධවල අතුරු තත්වයක් ලෙස 
  • ඕනෑම වයසක දරුවෙකුගේ බඩවැල්වල ඇති අවහිරතාවය
  • වාහනවල ගමන් කරන විට ඇති වෙන වෙන චලනය නිසා
  • නව ජන්ම දරුවෙකු විෂබීජවලට නිරාවරනය වීම 
  • ළදරුවන්ගේ reflux තත්වය ( මෙය බරපතල නොවුනත් බහුල තත්වයක් )කිරි පෙවීමෙන් පසුව දරුවා කෙළින් අතට වඩා ගෙන වාතය ඉවත් වන සේ දරුවා තබා ගන්න. ශරිරය  ඉහළට ඔසවා ගත් විට වාතය කටින් පිටවෙනවා.  සාමාන්‍යයෙන් මෙය “ගුඩුස් ” යැවීම යනුවෙන් අපි හඳුන්වනවා.දරුවාට වමනය යෑමක් ඇති වුවොහොත් දරුවා පැත්තකට හරවා තබන්න.

හිසට ඇති වෙන හානි

  • මොළයේ ඇති වෙන පීඩනය ( පිලිකා වර්ගයේ ගෙඩි )
  • බඩවැල් ආශ්‍රිත තද ආසාදන තත්වයන් ( ඇපෙන්ටිසයිටිස් වැනි )

වමනය සහිත තත්වයකදී දරුවා රැක බලාගැනීම

  • වමනය තත්වයේදී දරුවෙකු විජලන තත්වයට පත් නොවී රැක බලාගැනීම ඉතාම වැදගත්.
  • වමනය යන අවස්ථාවකදී දරුවා ආහාර නොගත්තාට කලබල වියයුතු නැහැ. මේ අවස්ථාවේදී දරුවාට ආහාර අප්‍රියතාවයක් ඇති වෙනවා. නමුත් දරුවා ආහාර ඉල්ලා සිටිනවා නම් සහ ආහාර ගැනීම නිසා වමනය තත්වයේ වෙනසක් නොවෙනවා නම් ආහාර ලබා දීමත් වරදක් නැහැ.
  • ඒ කෙසේ වුනත් දරුවාට දියර ආහාර වැඩියෙන් ලබා දීම වැදගත්. මෙතැනදී වතුරම විය යුතු නැහැ. කැඳ, සුප්, තැඹිලි වතුර සහ ජීවනී වැනි පාන වර්ග ලබා දෙන්න පුලුවනි.
  • දියර ලබා දීමේදී වුනත් එකවර වැඩි ප්‍රමාණයක් ලබා දෙන්න එපා. සුළු ප්‍රමාණවලින් වැඩි   වාර ගණනක් දියර ලබා දෙන්න පුලුුවනි.
  • විවේකයත් වැදගත්

දරුවෙකු වමනය වෙනුවෙන් වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර ලබා ගත යුතු අවස්ථාවන්…

වමනය සුලබ සහ සාමාන්‍ය රෝග තත්වයක් වුනත් ළදරු අවස්ථාවක දරුවෙකුගේ වමන තත්වය ප්‍රතිකාර ලබා ගත යුතු අවස්ථාවක් ලෙස පෙන්වා දෙන්න පුළුවනි. 

සාමාන්‍ය වයසක දරුවෙකු වුනත් නැවතීමක් නොමැතිව වමනය කරනවා නම්, කිසිම දියර ආහාරයක් ගත නොහැකි තත්වයකට පත්ව සිටිනවා නම් , දරුවා විජලන තත්වයට පත් නොවන සේ රැකබලා ගැනීම වැදගත් එවැනි අවස්ථාවක දියර නික්ෂේපන ලෙසින් ලබා දීම අවශ්‍ය නිසා වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර ලබා ගැනීම වැදගත්.

ඒ වගේම සාමාන්‍යයෙන් දරුවාගේ වෙනදා පැවැති හැසිරීම වෙනස්නම්, මලානිකව සිටිනවා නම් හෝ වෙනදා පැවැති දරුවාගේ ක්‍රියාශීලි හැසිරීම් රටාවේ  යම් වෙනසක් දක්නට ලැබෙනවා නම් වෛද්‍යවරයෙකු වෙත යෑම වැදගත්.

ඒ වගේම දරුවාගේ තොල් වියළී ඇත්නම් හෝ මුත්‍රා පිටවීමේ වාර ගණන හෝ මුත්‍රා ධාරිතාවයේ යම් අඩුවක් වෙතොත් එයින් හැඟෙන්නේ දරුවා විජලන තත්වයට පත්ව ඇති බවයි. 

වමනය සමග උණ, ඇති විටදීත් නොසලකා සිටිය යුතු නැහැ.

ඒ වගේම දරුවෙකුගේ බඩවැල් ආශ්‍රිතව ඇති වෙන අවහිරතාවයන් නිසා වමනය ඇති වෙන බව මුලිනුත් සඳහන් කළා.එය බරපතල රෝගි තත්වයක්.උදරයේ ඉහළ කොටසේ අවහිරතාවයක් ඇත්නම් කොළ පැහැයෙන් වමනය ඇති වෙනවා. ඒ වගේම පහළ කොටසේ අවහිරතාවයක් ඇති විට මලපහ සමග රුධිරය පිටවෙන්න පුලුවනි.

  • නොමේරූ වයසේ දරුවන් කිරි නොබි වමනය කරනවා නම් සහ නොනවත්වාම ඇඬීම , නොහඬා සිටීම වැනි හැසිරීමක් ඇති විටත් ප්‍රතිකාර වෙත යොමු වීම වැදගත්.
  • උණ සමග තද හිසරදයක් තිබීම.
  • හිසට තද පහරක් වැදීම නිසා ඇති වෙන වමනය 

දරුවා කොවිඩ් හෝ ඩෙංගු රෝගී ආසාදිත වුනොත්…

දරුවෙකු කොවිඩ් ආසාදිත වුනොත් උණ, කැස්ස, ප්‍රතිශ්‍යාව සහ උගුරේ ආසාදන තත්වය ප්‍රධානයි. ඊට අමතරව වමනය ඇති වෙන්න පුලුවනි. සමහර විට සෙසු රෝග තත්වයන් නොමැතිව වමනය පමණක් ඇති වෙන්න පුලුවනි. මෙතැනදී පවුලේ සෙසු සාමාජිකයන් කොවිඩ් ආසාදිතදැයි තහවුරු කර ගැනීම වැදගත්. ඒ අනුව දරුවා කොවිඩ් ආශ්‍රිතයෙක් බැව් තහවුරු කර ගෙන ප්‍රතිකාර සිදු කිරීමට සිදු වෙනවා.

ඩෙංගු රෝග තත්වයේදී ලක්ෂණ  ලෙස තද උණ, හිසරදය, සමේ කුෂ්ට, උදරයේ වේදනාව වැනි රෝග ලක්ෂණ දකින්න ලැබෙනවා. ඩෙංගු රෝගී දරුවෙකු විජලනයට පත් නොකොට හැකි තරම් දියර ලබා දීම අවශ්‍යයි. ඒ නිසා දින දෙක තුනක් උණ තත්වය පවතිනවා නම් රුධිර පරීක්ෂණ වාර්තාවක් ලබා ගැනීම අවශ්‍ය වෙනවා. ඩෙංගු රෝගී දරුවෙකු තදබල ලෙසින් වමනය කරනවා නම් දරුවාට මුඛ මාර්ගයෙන් පාන වර්ග ලබා දීම අපහසුයි.එවැනි අවස්ථාවකදී දරුවා විජලනයට පත් වීමේ වැඩි අවස්ථාවක් තිබෙනවා.

දරුවෙකු වමනය තත්වයට පත් වුනොත් දෙමව්පියන්ට ලබා දෙන වටිිනා උපදෙස

ඔව්…ඇත්තටම මුලින් සඳහන් කළ අන්දමට වමනය කියන්නේ ඉතා සුලබ රෝගී තත්වයක්. සමහර විිට පැය දෙක තුනක් එහෙම නැත්නම් දිනක් වගේ සුළු  කාලයකින් නිවසේදීම සුවය ලබන්න පුලුවනි. ඒ අතරම බරපතල රෝග තත්වයක අතුරු අවස්ථාවක් විිදිහට වමනය ඇති වුනත් දරුවා විජලනයට පත් නොවී රැකබලා ගැනීම ඉතාම වැදගත්. ඒ නිසා “ජීවනී“ වැනි දියර වර්ග ලබා දීමෙන් දරුවා විජලනයට පත් නොවී රැකබලා ගැනීමට පුළුවනි.ඒ නිසා වමනය සහ ප්‍රතිකාර ලබන තෙක් යන අන්තර්කාලයේදී දරුවා විජලන තත්වයෙන් ආරක්ෂා කර ගැනීම ඉතාම වැදගත්.

 

විශේෂඥ මතය, අදහස සහ මූලික සටහන:

ළමා රෝග පිලිබඳ විශේෂඥ  වෛද්‍ය නිරෝදිකා දයාරත්න මහත්මිය

 

 

 


                

BCG එන්නත ලබා දුන් ස්ථානයේ කැලලක් හට නොගත්තොත් මොකද කරන්නේ?

BCG එන්නත සාමාන්යැයෙන් දරුවෙකු බිහිවී රෝහලෙන් පිටවීමට පෙර ලබාදෙනවා. මේ සම්බන්ධයෙන් මව්පියන්ට බොහොම ගැටලු තියෙනවා. එන්නත ලබා දුන් ස්ථානයේ කැලල නැති වීම, එන්නත ලබා දුන් පසු දරුවා අපහසුවෙන් පසු වීම වැනි තත්ත්වයන් මව්පියන් කලබලයට පත් කරනවා. අපි මේ ගැන දැනුවත් වෙමු.

ළමා ශ්වසන රෝග පිළිබඳ විශේෂඥ වෛද්‍ය චන්න ද සිල්වා රිජ්වේ ආර්යා ළමා රෝහල, බොරැල්ල

ඇඳුම තියෙන දරුවන්ට ඉන්හේලර් ලබාදීම සුදුසුද?

ඇදුම, හතිය, වීසින් එහෙමත් නැතිනම් ඇස්මා ලෙසත් හඳුන්වන මේ රෝග තත්ත්වය නිසා පුංචි දරුවෝ බොහොම පීඩාවට පත් වෙනවා. වෛද්යෙවරු මේ සඳහා ඉන්හේලර් ප්‍රතිකාර ක්‍රමය නිර්දේශ කරනවා. මේ ගැන ඇතැම් මව්පියන් දක්වන්නේ බියක්. එය බිය විය යුතු ප්‍රතිකාර ක්‍රමයක්ද යන්න පිළිබඳව අපි දැනුවත් වෙමු.

ළමා ශ්වසන රෝග පිළිබඳ විශේෂඥ වෛද්‍ය චන්න ද සිල්වාරිජ්වේ ආර්යා ළමා රෝහල, බොරැල්ල

පුංචි දරුවන්ට ක්ෂය රෝගය වැළඳුණහොත් එය හඳුනාගන්නේ කොහොමද?

පුංචි දරුවෙක් ක්ෂය රෝගයට ගොදුරු වී ඇති බව හඳුනා ගන්න තරම් මව්වරුන් වශයෙන් අපිට ඇති දැනුම අල්පයි. නමුත් නම් සැකයක් මතු වුවහොත් වෛද්‍ය උපදෙස් අනුව මේ තත්ත්වය යම් යම් පරීක්ෂණ මගින් හඳුනා ගැනීම සිදු කළ හැකියි.

ළමා ශ්වසන රෝග පිළිබඳ විශේෂඥ වෛද්‍ය චන්න ද සිල්වා රිජ්වේ ආර්යා ළමා රෝහල, බොරැල්ල

පුංචි දරුවන්ටත් ක්ෂයරෝගය ඇති විය හැකිද?

ක්ෂය රෝගය පිළිබඳව ඇත්තටම අද වන විට වැඩි අවධානයක් දෙමාපියන් තුළ නෑ කිව්වොත් නිවැරදියි. අන්න ඒ නිසාම අපි හිතුවා අපේ පුංචි දරුවන් ඉන්න අම්මලා ඒ ගැන දැනුවත් කිරීම වඩාත් සුදුසුයි කියලා. අපි සැලකිල්ලක් නොදැක්වුවත් ක්ෂය රෝගය කියන්නේ අදටත් අපේ රටේ පවතින රෝග තත්ත්වයක්. අපි බලමු අපේ පුංචි දරුවන්ටත් ක්ෂය රෝගය ඇති විය හැකිද කියලා.

ළමා ශ්වසන රෝග පිළිබඳ විශේෂඥ වෛද්‍ය චන්න ද සිල්වා රිජ්වේ ආර්යා ළමා රෝහල, බොරැල්ල

අපට හදවතින් සමීපව සිටින අය වුනත් සර්ව සම්පූර්ණ නැහැ

පවුලක් තුළ පුංචි පුංචි අඬ දබර සිදුවීම සාමාන්‍ය දෙයක් වුනත් ඒවායින් හෙම්බත් වෙන්නේ දරුවන් බව අපි දන්නවා සමහර දෙමව්පියන්ට හොස්ස ළගින් මැස්සා යන්න බැරි තරම් කේන්තිකාරයෝ. හොද්දට ලුණු ටිකක් වැඩි වුනොත් , එහෙම නැත්නම් තේ කහට එකට සීනි ටිකක් අඩු පාඩු වුනොත් ඉවසුම් නොදෙන පවුල් තිබෙනවා.

ඉන්දියාවේ හිටපු ජනාධිපතිවරයෙක් වූ ආචාර්ය අබ්දුල් කලාම් කියන මේ පුංචි කථාව ඇහුවොත් ඔබටත් මේ ගැන යම් අදහසක් ඇති වේවි.

අබ්දුල් කලාම්ගේ අම්මා එදා රාත්‍රි ආහාරයට රොටී සහ ” සබ්සි ” ( ඉන්දියාවේ ව්‍යංජනයක් ) ව්‍යාංජනයක් සකස් කර තිබුණා. හැබැයි රොටී ටිකක් කර වෙලා.රාත්‍රි ආහාර මේසයේදී අබ්දුල් කලාම්ගේ පියා දවසේ ආ ගිය තොරතුරු විමස ගමන්ම කර වුන රොටී කිසිම වෙනසක් නැතුවම ආහාරයට ගත්තා.

  • අද මගේ අතින් රොටී කරවුණා ( පමණට වඩා පිලිස්සී ) අම්මා බොහොම බැගෑපත්ව කිව්වා….
  • මං කැමැති කර වුන රොටී කන්න….අබ්දුල් කලාම්ගේ පියා කිව්වා…පුංචි අබ්දුල්ට මේ ගැන පුදුම හිතුනා. කර වුන රොටී පුංචි අබ්දුල් වුනත් ආහාරයට ගත්තේ කැමැත්තෙන් නොවෙයි.
  • රාත්‍රි නින්දට පෙරාතුව තාත්තාට සුබ පතන්න කලාම් තාත්තාගේ ඇඳ ළඟට ගියා.
  • තාත්තේ…ඇත්තටම ඔයා කර වෙච්ච රොටි කන්න කැමැතිද…?

පුතේ…අම්මා බොහොම මහන්සි වෙලා රොටී හැදුවේ. ඒක පිලිස්සුනාට ඇයට කරන්න දෙයක් නැහැ. මම ඒ ගැන තරහෙන් කතා කලා නම් රොටියට රිදෙන්නේ නැහැ. ඒත් අම්මාගේ හිත රිදෙනවා.

පුතා දන්නවාද…? ජීවිතයේ සර්ව සම්පූර්ණ දේවල් සහ සර්ව සම්පූර්ණ මිනිසුන් නැහැ…ඒ වගේම තමයි අපට හදවතින් සමීපව සිටින අය වුනත් සර්ව සම්පූර්ණ නැහැ…අබ්දුල් කලාමේගේ පියා ඔහුට එසේ පිලිතුරු දුන්නා.

ඇත්තටම  පවුලක් වුනාම එකිනෙකා වෙතින් අඩුපාඩු සිදු නොවෙනවාම නොවෙයි. නමුත් අපි ඒවා ඉවසා ගෙන සිටීම ඉතාම වැදගත්.

අනවශ්‍ය පෞරෂයක් අවශ්‍ය නැහැ…

පවුලක් තුළ අපි හැම දෙනෙක්ම සහජීවනයෙන් ජීවත් වීම ඉතාම වැදගත්.තාත්තා විදිහට පවුලක් තුළ ලැබෙන ගරුත්වයක් තිබෙනවා. ඒ වගේම අම්මා කියන ආදරණීය චරිතයටත් යහපත් වූ පිළිගැනීමක් තිබෙනවා. නමුත්…තාත්තා තමන්ගේ පෞරෂය පවත්වා ගැනීමට යැයි සිතා නිතරම පමණ ඉක්මවා ගිය සැර පරුෂ චරිතයක් වීම අවශ්‍ය නැහැ.

සැර පරුෂ වුන පමණින් පිළිගැනීමක් ඇති වෙන්නෙත් නැහැ…

දරුවන් ගේ ළමා කාලය පවතින්නේ ඉතාම කෙටි කාලයක්. එය අසුරු සැනින් ඉගිලෙනවා. නමුත් බාල කාලයේදී ඔවුන් ලබන රසවත් අත්දැකීම් දරුවන් සමගම ජීවත් වෙනවා. ඒ නිසා දරුවන්ට ඔවුන්ගේ පවුල තුළ නිතරම සුන්දර මතක ඉතිරි කිරීම ඉතාම වැදගත්.

කටුක අත්දැකීම් දරුවන්ගේ අනාගතයට බලපානවා…

බාල කාලයේ නිවස තුළ ලබන අම්හිරි අත්දැකීම් සමග ජීවත්වෙන දරුවන් අනාගතයේදී වැඩිහිටියන් වුනත් ඔවුන්ගේ මානසිකත්වය බෙහෙවින්ම වෙනස් වෙන්න පුලුවනි. අප අතර වුනත් සිටින ඇතැම් වැඩිහිටියන් පවා විවිධ චර්යා රටාවන්ගෙන් යුක්ත බැව් වැඩිහිටියන් විදිහට ඔබ දන්නවා. ඒ වෙනුවෙන් බොහෝ විට ඔවුන් ළමා කාලයේදී ලත් කටුක අත්දැකීම් පාදක වෙන්න පුළුවනි.

ආර්ථික දුෂ්කරතාවයන් තිබෙන්න පුළුවනි…

කටුක අත්දැකීම් කී විට ආර්ථික දුෂ්කරතාවයන් දරුවන්ගේ පෞරෂයට බලපෑම් ඇති කරන්නේ නැහැ.වේලක් ඇර වේලක් කෑවත් දරුවන්ට මානසික සතුට අවශ්‍යයි. අධි සුඛෝපබෝගී නිවසක වුනත් දරුවන්ට දරුවෙකු ලෙසින් ජීවිතයේ සතුට , සැනසිල්ල සහ ප්‍රිතිමත් අත්දැකීම් නොමැති වුනොත් ඒ නිවස සැබැවින්ම දරුවාට අපායක් විය හැකියි.

ළමා විය උදුරා ගත් වේදනාව…

දරුවන් පිලිබදව සිතන විට හැම දරුවෙක්ම එක හා සමානව ජීවිතයට මුහුණ  දීමේ හැකියාවෙන් යුක්ත නැහැ. ඇතැම් අවස්ථාවලදී පවුලේ මව්පියන් නිසා ඇති වුන ගැටුම් මැද ජීවත් වුනත් පසුකාලයේදී දෙමව්පියන් සමග සහජීවනයෙන් ජීවත් වෙන දරුවන් සිටිනවා. ඒ අතරම ඇතැම් දරුවන්ට තමන්ගේ සුන්දර ළමා කාලය සුන්දර අත්දැකීමක් ලෙසින් ගෙවන්නට නොමැති වීම හෙවත් ළමා විය අහිමි වීමේ වේදනාව නිසා මව්පියන් සමග දුරස් බවක් ඇති වෙනවා.ඒ නිසා කිසිම විටෙක දරුවන්ට ඔවුන්ගේ නිවස තුළ මව්පියන්ගේ අඩ දබර නිසා බියෙන් ජීවත් වීමට ඉඩ තැබිය යුතු නැහැ.

පවුලක් වුනොත් ගැටුම් නැතුවාම නොවෙයි…

එක වහලක් යට ජීවත් වෙන විට යම් යම් ගැටුම් සහ බහින්බස් වීම් ඇති වෙනවා. ඒවා සාමාන්‍යයි. නමුත් හැකි තරම් දුරට දෙමව්පියන්ගේ මතවාද සහ බහින්බස් විම් දරුවන් ඉදිරියේ සිදු නොවෙනවා නම් වඩාත් යෝග්‍යයි. වචනයෙන් වුනත් එල්ල කරන ප්‍රහාර පවා දරුවන්ගේ මානසික සතුටට දැඩි සේ බලාපන්න පුලුවනි. උණුසුම් වාග් ප්‍රහාර වුනත් දරුවන් බියෙන් ත්‍රස්ත කිරීමට සමත් වෙනවා. ඒ නිසා දෙමව්පියන් විදිහට ඔබ අතර ඇති වෙන ගැටුම් දරුවන් ඉදිරියේදී සිදු නොවන තරමට දරුවා පවුල තුළ ප්‍රිතිමත් සාමාජිකයෙක් ලෙසින් ජීවත් වේවි.

එකිනෙකා විවේචනය කරන්න එපා…

සැමියා බිරිඳ වහයෙන් පමණක් නොව පවුලේ තවත් සාමාජිකයන් අතරත් අදහස් හුවමාරු වෙන්න පුලුවනි. එවැනි අවස්ථාවන්හිදී ඔබේ ආවේගය නිසා සිතට නැගෙන අදහස් කිසිදු පාලනයකින් තොරව මුදා හරින්න පුලුවනි. ඒ සෑම අවස්ථාවකදීම පවුලේ කුඩා සාමාජිකයන් වුනත් දුව , පුතා ඉදිරියේදී නිර්දය ලෙසින් විවේචන මුදා හරින්න එපා. බිරිද ලෙසින් ඔබ සැමියාත් ඔහුගේ මව , පියා…සැමියා ලෙසින් ඔබ බිරිඳ ඇගේ මව / පියා විවේචනය කරන විට දරුවන් තුළත් ඔවුන් මුල් කර ගෙන ඇති ගරුත්වය හීන වීමට ඉඩ තිබෙනවා.

පවුල් ගහට නගින්න එපා…

අඹු සැමියන් අතර ඇති වෙන පුංචිම පුංචි සිදුවීමේදී පවා අනවශ්‍ය ලෙසින් පවුල් ගස සම්බන්ධ කර ගන්නා අවස්ථාවන් තිබෙනවා. උදාහරණයක් ලෙසින් ඔබේ ව්‍යංජනයේ යම් අඩුපාඩුවක් කී සැනින් ” මම කොච්චර රසට ඉව්වත් වැඩැක් නැහැ. අම්මා ඇල්වතුරෙන් උයලා දුන්නත් ඒවා දිව්‍ය භෝජන වගේ… යැයි  ආවේශ වෙන්න එපා.

අතීතයට යන්නත් එපා…

පවුල තුළ පුංචි ගැටුමක් වුනොත් එය ඒ අවස්ථාවට පමණක් සීමා කර ගන්න. මීට පෙරාතුව සිදුවුන තවත් සිදුවීම් අද සිදුවීමට ගලපා ගන්න එපා. ඒවා සියල්ල දැන් සිදුවී අවසානය බැවින් අනවශ්‍ය ලෙසින් ගැටුම දුර දිග ගෙනියන්න අවශ්‍ය නැහැ.පවුගේ ගැටුම් නිසා පුංචි හිත් බොහෝ සෙයින් රිදෙන බව දෙමව්පියන් විදිහට ඔබ මතක තබා ගන්න.

 

 

 

කම්මැලිකමෙන් දරුවා මුදවා ගැනීමට උපායන්

පුද්ගලයන් ජයග්‍රාහි හෝ කම්මැලියන් යැයි කණ්ඩායම් දෙකකට බෙදුවොත් මේ කණ්ඩායම් දෙකම කවදාවත් ස්ථාවර නැහැ.සදාකාලික කම්මැලි දරුවන් නැති බව දෙමව්පියන් විදිහට අපි දන්නවා. ඕනෑම දෙයක් පොරවෙන් කපනවාට වඩා නියපොත්තෙන් කඩන තැනදීම වලක්වා ගැනීම වැදගත්. ඒ නිසා නව යොවුන් දරුවන් අතරින් ඔබ දකින කම්මැලි,අලස, කුසීත ගති පැවැතුම් ඇත්නම් ඒ තත්වයෙන් දරුවා ගලවා ගැනීම නොපවාම කළ යුතුයි. නමුත් ඒ වෙනුවෙන් සීරුවෙන් අනුගමනය කළ යුතු උපායන් කීපයක් තිබෙනවා.

වැඩ කොටස් කරන්න

ඔබේ දරුවා යම් කාර්යක් එක දිගට කිරීමට අකමැත්තක් දක්වනවා නම් කුඩා වැඩ කොටස් ලබා දෙන්න. උදාහරණයක් විදිහට ඔබේ ගෙමිදුල වපසරිය විශාල නම් දරුවාට අතුගෑමට යම් කුඩා කොටසක් වෙන් කර දෙන්න. එය දරුවා අකමැත්තක් නොමැතිව කරනවා නම් සීරුවෙන් තවත් කුඩා කොටසක් එක් කරන්න.

පියවරෙන් පියවර කරන්න

ඒ වගේම කම්මැලි දරුවාට යම් කාර්යක් පියවරෙන් පියවර කිරීමට ඉඩ දෙන්න. අද දවසේම ඉටු කිරීමට නොහැකි කාර්යක් වෙනුවෙන් හෙට දවසත් ලබා දෙන්න. නමුත් අදාල දිනයේදී පවරන වැඩ කොටස හෙටට කල් තැබීම එතරම් සුදුසු කාර්යක් නොවේ.වැඩ කල් තැබීම කම්මැලි පුද්ගලයෙකුගේ ගති ලක්ෂනය් බැවින් දරුවාට හැකි හැම විටම අද කළ යුතු දේ අදම කිරීමට උපදෙස් ලබා දෙන්න.

අනාගතය ගැන චිත්‍ර රූප මවන්න

දරුවෙක් යනු හෙට දවසේ වැඩිහිටියෙක් බැව් අපි දන්නවා. දරුවෙකුට අනාගතය ගැන සැලසුමක් නොමැති වුනත් දෙමව්පියන් විදිහට දරුවාට අනාගතය ගැන අදහසක් ලබා දීම ඉතාම වැදගත්. පුතා හොදට ඉගෙන ගෙන…ලොකු රස්සාවක් කරලා…ලස්සන ගෙයක් හදා ගෙන…ලස්සනට ජීවත් වෙන දවසක් ගැන චිත්‍ර රූප මවා දෙන්න.

සාර්ථකත්වයේ වාසි

දැන් ඔබ දරුවාට අනාගතය ගැන දළ සැලැස්මක් හිතට එන්නත් කරන්න ඇති. මේ එන්නතේ වාසි ගැනත් දරුවාට කියා දෙන්න. සැබැවින්ම යම් රෝගයකට අපි එන්නතක් ලබා ගැනීම යම් අන්දමකින් වේදනාකාරී වුනත් ඒ නිසා ලැබෙන ප්‍රතිලාභ අමතක කළ යුතු නැහැ. ඒ වගේම අනාගතය වෙනුවෙන් දරුවා වර්තමානයේ යම් අන්දමකින් වෙහෙක් දැරීම අවශ්‍ය බවත් එයින් ලැබෙන ප්‍රතිලාභ ගැනත් දරුවාට පැහැදිලි ලෙසින් අවබෝධ කර දීම ඉතාම වැදගත්.

අසාර්ථක වීමේ අවාසි

දරුවන්ට සාර්ථකත්වයේ වාසි වගේම අසාර්ථක වුනොත් එයින් ලැබෙන අවාසි ගැනත් කියා දෙන්න. හාවා සහ ඉබ්බාගේ ධාවන තරගයෙන් හාවා පරාජයට පත් වුනේ තක්සේරුව  නිසා බැව් කියා දෙන්න. දරුවෙක් වුනත් අද කළ යුතු දෙය අදට නොකලොත් එයින් ලැබෙන අවාසි ගැනත් පැහැදිලිව කියා දීම ඉතාම වැදගත්.

එකවර එක් දෙයක්  (මල්ටි ටාස්කින් එපා) කිරීම

අද බොහෝ දෙමව්පියන් දරුවන් බහු කාර්ය යන්ත්‍රබවට පත් කිරීමට දරණ අසාර්ථක උත්සාහය නිසාමත් දරුවන් උදාසීන චරිත බවට පත් වීමට ඉඩ තිබෙනවා. එකවර එක් දෙයක් කිරීම නිසා අදාල කාර්යය සාර්ථකව කිරීමට වගේම වෙහෙසක් නොමැතිව අදාල කටයුත්ත ඉටු කිරීමට අවස්ථාව තිබෙනවා. ඒ වගේම එහි අවසාන ප්‍රතිඵලයත් සාර්ථක වීම අරුමයක් නොවෙයි. දෙමව්පියන් විදිහට ඔබ දරුවා බහු කාර්ය යනත්‍රයත් බවට පත් කිරීම වෙනුවට එක් වරකට එක් කාර්යක් සාර්ථකව ඉටු කිරීමට අවශ්‍ය ධෙර්ය ලබා දෙන්න.

නින්දෙන් අවදි වී යහනේ සිටීම මිතිත්තු දෙකක් තුල අවදි වෙන්න

ඔබේ දරුවා උදේ නින්දෙන් අවදි වී නිදි යහනෙන් ඇවිත් දවසේ කටයුතු පටන් ගන්නවා වෙනුවට ඇඳට වී අලසව සිටිනවා නම් ඔබේ දරුවා නොදැණුවත්ම කම්මැලි චරිතයක් බවට පත් වීමට ඉඩ තිබෙනවා. ඒ නිසා නි්නදෙන් අවදි වූ පසු නැවත නැවත නිදි යහනේ කාලය ගෙවනවා වෙනුවට දවසේ වැඩ කටයුතු පටන් ගැනීමට දරුවා යොමු කරන්න.

සාර්ථක අය අනුගමනය කරන්න

අද ලෝකයේ සාර්ථකත්වයට පත් පරමාදර්ශි චරිතයන් ගැන දුවාට කියා දෙන්න. ඔවුන්ගේ මේ ගමනේ ආරම්භය එක් කුඩා පියවරකින් බැව් වටහා දෙන්න. එවැනි සාර්ථක පුද්ගලයන්ගේ චරිතයෙන් ලබා ගන්නා ගුනාංඟයන්ගෙන් දරුවාගේ චරිතය පෝෂණය කරන්න.

අඳුරට එපා

සාමාන්‍ය අපේ ජන ජීවිතයට අනුව උදෑසන නිවසේ දොර ජනේල විවෘත කිරීම වාසනාව වගේම පවුලේ නිරෝගිබවට හේතුවක් විදිහට පිලිගැනෙන සම්මතයක්. උදේ පිරිසිදු වාතය අපට නැවුම් හුස්මක් ලබා දෙනවා. ඒත් ඔබේ නව යොවුන් දරුවා නිතරම අදුරේ ඉන්න කැමැති නම්, අඩුම වශයෙන් අදුරට කාමරයේ විදුලි බල්බයවත් දල්වා ගැනීමට උදාසීන නම් එය සැබෑම කම්මැලියෙකුගේ ගති ලක්ෂණයක්.ඒ නිසා දරුවාගේ කාමරයට හොදින් හිරු එළිය ලැබෙන සේ සැලසුම් කරන්න.

පිරිසිදු බව

ඔබේ දරුවා කුඩා වුනත් පිරිසිදු බව පුරුදු කරන්න. මුලුතැන්ගෙයි සින්ක් එකට උස වූ තැන පටන් තමා ආහාර ගත් පිගාන කෝප්පය සෝදන්න පුරුදු කරන්න. ඔබ අපේක්ෂා කරන පමණට ඒවා පිරිසිදු නොවුනත් දරුවාට පිරිසිදු බවේ මුල් පාඩම එතැනින් පටන් ගන්න.

අවට පිලිවෙල

පුද්ගලයෙක් දෙස බැලීමෙන්ම ඒ තැනැත්තාගේ චරිතය ගැන යම් ඉගියක් ලබා දෙන බැව් අපේ පිලිගැනීමයි. ඒ වගේම ඔබේ නව යොවුන් දරුවාගේ කාමරය ඉතාම අපිලිවෙල සහ අපිරිසිදුව ඇත්නම් ඔන්න දරුවාගේ කම්මැළිබව තහවුරු කරන ඉගියක්.

අඩුවෙන් ආහාර ගන්න. හිත නොව කුස පිරෙන්න

අද බොහෝ දරුවන් ආහාර වෙනුවෙන් දක්වන්නේ දැඩි ගිජුබවක්. අතීතයේදී මෙන් නොව අධික තෙල් සහ  ලුණු අඩංගු ආහාර නිසා දරුවන්ට නොදැනීම  නිදිමත ගතියක් ඇති වීම නිසා අනවශ්‍ය අන්දමින් ආහාර වෙනුවෙන් දරුවා ඇබ්බැහි කරන්න එපා.එය අනාගතයේදී බොහෝ කායික රෝග සඳහාද රතු එළියක් වීමට ඉඩ තිබෙනවා.ඒ නිසා නිතරම දරුවාගේ හිත පිරෙන ආහාර නොව කුස පිරෙන ආහාර වෙනුවෙන් යොමු වීම වැදගත්.

 

සදාකාලික කම්මැලි දරුවන් නැහැ.

නව යොවුන් වයසට එලැඹි ඔබේ දරුවා කම්මැලියෙක් යැයි ඔබ විසින්ම අර්ථකථනයන් ලබා දෙන අවස්ථා තිබෙනවා. සැබැවින්ම ඔබ දරුවා කම්මැලියෙක් යැයි ලේබල් කිරීමට ඔවුන්ගේ හැසිරීම් රටාවම සාක්ෂි දරනවා. නමුත් කම්මැලිකම වුනත් සදාකාලික නැහැ.  සමහර විට බාලකාලයේදී ඉතා කාර්යශීලි ඔබේ දරුවා දැන් අලස ලෙසින් කාලය ගෙවන්නට පටන් ගෙන ඇති.කුඩා කාලයේදී ජීවිතයේ අරමුණු, ඉලක්ක, සහ සිහින ගැන කථා කළ දරුවා දැන් සම්පූර්ණයෙන්ම වෙනස් චරිතයක් බවට පත්ව සිටිනවා යැයි ඔබට හිතෙනවා ඇති.නමුත් කනස්සල්ලට පත් වෙන්න එපා. කිසිම දිනක දරවා කම්මැලියෙක්…අලසයෙක් යැයි දොස් නගන්න එපා. ඒ හැසිරීම් රටාවෙන් දරුවා වෙනස් කර ගැනීමට පුලුවනි. එහෙමනම් දරුවා කම්මැලියෙක් බවට තීරණය කිරීමට යම් හැකියාවක් ලබා දෙන දරුවන්ගේ කායික සහ මානසික හැසිරීම් රටාවේ ලක්ෂණ කීපයක් මෙන්න.

හිතේ සන්සුන්බවක් නැහැ

අලස , කම්මැලි එහෙමනැත්නම් උදාසීන දරුවාගේ හිතේ කිසිම සන්සුන්බවක් නැහැ. විපිලසර මනස නිසා එකම කාර්යක වුනත් නිරතවීමේ හැකියාව මේ මානසිකත්වය නිසාම දරුවාට අහිමි වෙනවා.ඒ නිසා ඔබේ දරුවා වුනත් සන්සුන් මානසිකත්වයකින් නොමැති ගති පැවැතුම් පෙන්වනවා නම් එය දරුවාගේ අලස සිතුවිලි නිසා පෙන්නුම් කරන ගති ලක්ෂණයක් බැව් මනෝ විද්‍යාඥයින් පෙන්වා දෙනවා.

මට බැහැ කියන තේමාව

ජීවිතය කියන්නේ නොවැටී සිටීම නොව වැටි වැටී නැගී සිටීමක්. ඒත් නව යොවුන් වයසේ සිටින දරුවා නිතරම අනේ මට ඒ විභාගය කරන්න බැහැ…ඒ රස්සාවට මම කැමැති නැහැ ..ඒ කෝස් එක මට කරන්න අමාරුයි. මේ විදිහට ලැබෙන සෑම අවස්ථාවක්ම ”මට බැහැ …” කියන තේමාව පෙරටුවට ගෙන ප්‍රතික්ෂෙප කරනවා නම් එය දරුවාගේ අලස බව පෙන්නුම් කරන නිමිත්තක්.

වැඩක් පටන් ගැනීමට බයයි.

ජීවිතය දෙස උදාසීනව බලන දරුවා අබියෝග ඉදිරියේ පසුගාමී බවක් දක්වනවා. ඔහු වෙනසට සූදානම් නැහැ. මෙය අපේ දරුවන් අත පවා නොව වැඩිහිටියන් අතරත් දක්නට ලැබෙනවා. බොහෝ උදවිය තමාගේ හැකියාවට ගැලපෙන රුකියාව නොලැබුනත් එහි එල්බ සිටිනවා විනා වෙනසක් වෙනුවෙන් සූදානම් නැහැ.

“මම අසමත් වේවි”

කම්මැලි හෝ උදාසීන දරුවා නිතරම අසමත් වීම ගැන සිතනවා මිසක සමත්වීම ගැන උත්සාහයක් දක්වනේ නැහැ.ඔවුන්ගේ යටි සිත විසින් නිතරම ලබා දෙන පනිවිඩය වන්නේ අසමත්වීම ගැන තිබෙන අවදානම මිසක සමත්වීමේ ආශිර්වාදය නොවේ. ඒ නිසාම ”මම අසමත් වේවි ” යන මානසිකත්වය නිසා නව යොවුන් වයසේදී බොහෝ දරුවන් තමන්ගේ උපරිම හැකියාවෙන් කටයුතු කිරීමට පවා පසුගාමී වීමට ඇති අවස්ථාවන් ඉහලයි.

“මම මෝඩයි”

කිසිම දරුවෙක් මෝඩයෙක් යැයි ලේබල් කිරීමට නොහැකි වුනත් කම්මැලි දරුවා තමා මෝඩයෙක්ය යන ලේබලය ඔහු විසින් ලබා ගන්නවා. ඒ මත සිටින දරුවා මට ඒ දෙය කරන්න බැහැ මට ඒ වෙනුවෙන් හැකියාවක් නැහැ කියමින් හෙමින් සීරුවෙන්ම අවස්ථා මග හැරීමට දක්ෂ වීම නිසා දරුවාගේ ජීවිතය ආපසස්ට යන අවස්ථාවන් ගැන තේරුම් ගැනීමක් ඇත්තේම නැහැ.

“මට මහන්සියි”

සැබැවින්ම දරුවන්ට වෙහෙස මහන්සි දැනීම බොහොම අඩුයි. ඊට හේතුව ඔවුන්ගේ කායික ජවය වගේම නැවුම් මානසිකත්වය, බලාපොරොත්තු පිරුන ජීවිතය, ඉලක්ක ජය ගැනීමේ අරමුණු නිසාම මහන්සිය ගැන එතරම් තැකීමක් නැහැ. පාසල අවසානයේ අතිරේක පංති ගොස් නිවසට පැමිනීමෙන් පසුව වුනත් කෙටි විවේකයකින් පසුව නැවතත් පොත් පත් අතට ගත යුතු වුනත් කම්මැලි දරුවා නිතරම ”මහන්සියි ” කියමින් තමාගේ අධ්‍යාපන කටයුතු කල් තබන අවස්ථාවන් බොහෝය. මේ කිසාම තමාගේ අරමුනු ඉටු කර ගැනීමේදී කාලරාමුව සමග ගැටීමට සිදු වීම නිසාම අවශ්‍ය කටයුතු අවශ්‍ය වේලාවට අවශ්‍ය පරිදි ඉටු කර ගැනීමට නොහැකි වීම දරුවාගේ ජීවිතයටම බලපාන අවැඩදායක කරුණක් ලෙසින් පෙන්විය හැක.

නොසැලකිල්ල

කම්මැලි දරුවා ජීවිතය ගැන වුනත් සැලකිල්ලක් දක්වන්නේ නැහැ. මෙවැනි දරුවන් මත්කුඩු, මත්වතුර භාවිතය වැනි වැරදි හැසිරීම් වෙනුවෙන් පවා යොමු වීමට තිබෙන අවස්ථාවන් ඉතාම ඉහලයි. වැඅරදි කටයුතුවල නිරත වීම නිසා අනාගතයට ඇති වෙන හානිය ගැන කිසිදු ලෙසින් දරුවා තක්සේරු නොකරන නිසා සමාජ විරෝදී කටයුතුවල පවා නිරත වීමට තිබෙන සම්භාව්‍යතාවය ඉහළින්ම තිබෙන බැව් දෙමව්පියන්ගේ අවධානය දැක්විය යුතු කරුණක්.

අතීත වැරදි ගැන පසුතැවීම

අලුත් අදහස් ගැන නොසිතා පරණ අසමත් වීම් ගැනම සිතමින් සිටීමත් කම්මැලි දරුවෙකුගේ ලක්ෂණයක්.  උදාහරණයක් විදිහට උසස් පෙළ කඩඉමෙන් දරුවා අපේක්සිත අරමුණ ඉෂ්ට නොවුන විට ඒ ගැනම සිතමින් පසුතැවිල්ලට පත් වීමත් අලස බව හෙවත් උදාසීනත්වයේ ලක්ෂණයක්.

“මම වයසයි”

ඔබේ දරුවා පමණට වඩා මම දැන් වයසයි…ඉගෙන ගන්න කාලයක් නැහැ යන සංකල්පය පෙරටුවට ගෙන ඉගෙනුමට ඇති උනන්දුව නැති කර ගැනීමට පුලුවනි.විශේසයෙන් බොහෝ දරුවන් තෙවැනි වතාවට උසස් පෙළ විභාගයට වුනත්පෛනී නොසිටන අවස්ථා තිබෙනවා. එවැනි අවස්ථාවක දරුවා තමාට නිදහසට කරුණු ලෙසින් කියන්නේ මට ලැජ්ජයි..අපේ ඉස්කෝලේ නංගිලා එක්ක මට පංති යන්න බැහැ. එවැනි උදාසීනබවක් දරුවාගේ හිතේ ගොඩ නැගෙන්නේ අලස සිතුවිළි නිසාම බැව් තේරුම් ගන්න.

පමණට වඩා විනෝදයට යොමු වීම

චිත්‍රපට, දුරකථනයට, ක්‍රිකට් මැච් වැනි තමාට සතුටක් ලබා දෙන දේ වෙනුවෙන් ඇබ්බැහි වීමත් කම්මැලි දරුවෙකුගේ ලක්ෂණයක්. සමහර විට දුරකථනයටම ඇබ්බැහි වී සිටින දරුවාට ඔබ චෝදනා කරන විට ඔහුගේ පිළිතුර මේ විදිහට ලැබේවි. මට මේචචරයි හිතේ සතුටට තියෙන්නේ…නමුත් එය සැබෑ සතුටක් නොව අලස දරුවාගේ තවත් ගති ලක්ෂණයක් බැව් අමතක කරන්න එපා.

විනයක්

කමමැළි චරිතයක් තුලින් විනයක් බලාපොරොත්තු විමත් දුෂ්කරයි. ස්වයං විනයක් පවා නොමැති වීම කම්මැලිකමේ ලක්ෂණයක්. නිතරම කෙටි මාර්ග සොයනවා විනා තමාගේ හැකියාවෙන් ප්‍රයෝජන ගැනීමට කම්මැලි දරුවා සූදානම් නැහැ. කොටින්ම කිව්වොත් විභාගයකදී පවා සූදානම් වීම වෙනුවට කොපි කිරීමන් අවම ලකුණක් හෝ ගැනීම ගැන සිතනවා විනා විභාගයට සූදානම් වීමට කැමැත්ක් දක්වන්නේ නැහැ. අද දරුවන්ගේ ස්වයං විනය පිරීහීම නිසා  බොහෝ දරුවන් ගැන වැඩිහිටියන් පවා නොමනාපයෙන් කථා කරන අවස්ථාවන් අපට නිතරම අසන්න ලැබෙනවා.

ඔන්න මෙවැනි ගති ලක්ෂණ දරුවාගේ හැසිරීම තුළින් පෙනෙනවා නම් ඒ ගැන අවධානයක් දක්වන්න. අවධානය දැක්වීම පමණක් ප්‍රමාණවත් නැහැ. කම්මැලිකමෙන් දරුවා මුදවා ගැනීමටත් යම් යම් උපායන් අවශ්‍ය වෙනවා.අපි ඒවා ගැනත් කතා කරමු.